مدل‌ سازی و تحلیل سناریوی عوامل کلیدی موفقیت اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین کسب‌وکارهای ایران .

نویسندگانهاجر محمدی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی,زهرا صادقی آرانی
نشریهمدیریت اطلاعات
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۳/۰۲/۱۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

با رشد فنّاوری، اینترنت اشیاء و ورود آن به صنایع و کسب‌وکارها موضوعی با اهمیت قلمداد می‌شود. شناسایی عواملی که بتوانند به موفقیت اینترنت اشیاء کمک نمایند اهمیت بسیار زیادی برای تصمیم گیرندگان دارد. با توجه به این موضوع و از آنجایی که تاکنون مدل مفهومی برای عوامل کلیدی موفقیت اینترنت اشیاء در سطح زنجیره تأمین کسب‌وکارهای ایران ارائه نشده است هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت اینترنت اشیاء در سطح زنجیره تأمین کسب‌وکارهای ایران، ارائه مدل و سناریوهای پیش روی آن‌ها است. به این منظور پژوهش حاضر در دو فاز صورت گرفت. در فاز اول مصاحبه‌ای عمیق به روش گلوله برفی با 15 نفر از خبرگان صنعتی و دانشگاهی انجام شد. تعداد 41 کد شناسایی شد که در قالب 12 عامل کلیدی اصلی دسته‌بندی گردید. در فاز دوم پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با توجه به نتایج فاز اول در اختیار خبرگان قرار گرفت. جامعه آماری فاز دوم شامل 12 نفر از خبرگان صنعتی و دانشگاهی بوده است. در نهایت با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها (میزان اثرگذاری، اثرپذیری و مرکزیت) و تحلیل سناریوهای روبه‌جلو و روبه عقب، تم‌های آمادگی سخت‌افزاری زنجیره تأمین، نگرش مالی صحیح در زنجیره تأمین، آمادگی نرم‌افزاری زنجیره تأمین، آموزش و آمادگی مدیران از اهمیت بالاتری در میان سایر تم‌ها برخوردار شدند.

tags: عوامل کلیدی موفقیت، اینترنت اشیا، زنجیرۀ تأمین، کسب‌وکارهای ایران، تحلیل سناریو