| Authors | مصطفی عباسی مقدم,سید محمد موسوی |
| Conference Title | کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین ع |
| Holding Date of Conference | 2020-01-14 - 2020-01-16 |
| Event Place | 1 - اصفهان |
| Presented by | isc , civilica و موسسه تحقیقات و نشر اهل بیت |
| Presentation | SPEECH |
| Conference Level | National Conferences |
Abstract
در این پژوهش نحوه نگرش به شخیتخیت امیرالمومنین که ار چهره هاا شخناهته شخده حاملان حقائق دین و نگهبانان کتاب
مبین بوده و در عین حال همواره مورد احترام جامعه دینداران واقع شده، مورد بررسی و ارریابی قرار گرفته است. شیعیان در سایه
سار ح ضرتش به مراتبی ار دلب ستگی و هماهنگی روحی و رفتارا به ای شان د ست مییابند ریرا با افزایش معرفتِ رهروان، محبت
ایشان به این عنتر حاضریراق و سیتکوش در عرصه دین و دیانت بیشتر و عمیقتر میگردد. ار سویی دیگر این همانندسارا در
سخخخایه گسخخخترش هگاهی داراا مراتبی می شخخخود که ار ارادت قلبی هغار و به عشخخخق و دلدادگی و بیان گفتارا و پیروا عملی و
با رویکرد تحلیلی، سعی گردیده پرده ابهام ار » نماد، اسطوره و الگو « علیگونهشدن میانجامد. در پژوهش پیش رو با چهرهنمایی ار
سطوح نگرش به شیتیت والاا امیرالمومنین کنار رده شود. سطوح برداشت و تلقی ار شیتیت امام علی ع در میان افراد، اقشار و
مذاهب را می توان در " نماد دیندارا و فضخیلت"، "اسخطوره برتر"، "ترار مسخلمانی"، "قطب عرفانی"، "انسخان کامل و اسخوه قابل
تاسی" هلاصه نمود. در این جستار مشیص گردید: اولا امیرالمومنین، اسوه تضمین شده براا هدایت و سعادت بشر بوده و تأسی
به ایشان در همه ابعاد رندگی مادا و معنوا موجب دستیابی به نجات و نیکبیتی است. ثانیا علاوه بر ارادت قلبی و گرایش ایمانی
بعنوان اسطوره یا نماد، با عنایت به جنبه بشرا و اسوه بودن هن حضرت براا انسان اسلام، تأسی عملی و همه جانبه به هتلتها و
ویژگیهاا امام علی ع نیز ممکن بل لارم است. ثالثا نمادها و اسطورههاا دینی نیز عامل گرایش و افتیار به دین و نزدیک شدن به
فیض هدایت الهی ه ستند اما توقف در این گرایش، به منزله غفلت و محرومیت ار هدف عالی و غایت متعالی ا ست که ا سوهها براا
هن هلق و معین شدهاند. رابعا هن حضرت همانند سایر اسوههاا دین، دانشمحور و بینشمدار و عمل گرایند پس شایسته است که
تاسی به او همه ابعاد فوق را در بر گیرد. هامساً فطرا بودن همورهها و صفات امیرالمومنین و عدم تفاوت اساسی او با سایر انسانها،
به معناا هن است که براا همه انسانها قابل دسترس و قابل تبعیت بوده و همگان را امکان همانندسارا با او میسر باشد. .
Paper URL