Authors | مصطفی عباسی مقدم,فهیمه غلامی نژاد,خدیجه زینی وندنژاد |
---|---|
Journal | مجله معرفت |
Page number | ۹ |
Volume number | ۱۰ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC ,IranMedex |
Abstract
امروزه روانشناسی دین در پرتو توجه و علاقۀ روانشناسان به ارتباط دین و معنویت توسعه پیدا کرده است. هوش معنوی، داشتن سطوح چندگانه آگاهی است و این سطوح بر رابطه ما با جهان مادی تأثیر میگذارد. هوش معنوی موضوعات ذهنی را با تکالیف بیرونی جهان واقعی ادغام کرده و دو عنصر کاربرد عینی و تواناییهای هوش و معنویت را به صورت درهمتنیده بیان میکند. بهعبارت دیگر، هوش معنوی عبارت است از ایجاد تحول در انگارهها و بهرهبرداری از اندیشهها و نگرشهای نو در حل مسئله، ترمیم و سازگاری دو سویه خود با محیط، مطابق نظام ارزشی مقبول در جهت تعالیبخشی خود و محیط. از سویی در تفکر اسلامی با شخصیتی معنوی و متعالی مواجهایم که از بالاترین سطح مصونیت و عصمتی برخوردار است که میتوان رابطة مؤلفههای هوش معنوی را با آن سنجید. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی با هدف بهرهگیری از مفهوم هوش معنوی و تطبیق آن با ویژگیهای پیامبر اکرم در قرآن به بررسی ابعاد هوش معنوی ایشان میپردازد. این کار با بررسی مؤلفههای هوش معنوی در سه سطح، هوش معنوی در ارتباط با خدا و خود و دیگران؛ 4 مؤلفه در ارتباط با خداوند،4 مؤلفه در ارتباط با خود و 11مؤلفه در ارتباط با مردم صورت خواهد گرفت و با الهام از رهنمودهای قرآن کریم، مؤلفۀ علم لدنی و کشف و یقین که در روانشناسی به آن اشاره نشده و دلالت بر لطف الهی در مصون بودن پیامبر اکرم از هرگونه خطا و اشتباه دارد، تبیین خواهد شد.
tags: قرآن کریم، پیامبر اکرم، عصمت، هوش معنوی. هوش، معنویت