توسعه مدل پذیرش فناوری: بررسی تأثیر تجربۀ مصرف، اینرسی و فرهنگ مصرف‌کننده بر پذیرش بانکداری باز (موردمطالعه: شعب منتخب بانک تجارت شهرستان کاشان)

Authorsزهرا صادقی آرانی,مهدیه منعم زاده,اسماعیل مزروعی نصرآبادی
Journalکاشان شناسی
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۲/۰۲/۱۹
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

علی‌ رغم توسعه فناور ی‌ های بانکداری باز در سال‌ های اخیر ، اما هنوز استفاده از آن به اندازه‌ توسعه‌ فناوری های آن گسترش نیافته است. این پژوهش به بررسی تمایل به پذیرش بانک داری باز بر پایه مدل پذیرش فناوری ( TAM )، پرداخته است و با ایجاد توسه ی این مدل ، تأثیر عواملی همچون اینرسی مصرف‌ کننده ، اجتناب از عدم اطمینان ، ریسک ادراک شده و تجربه ی مصرف قبلی بر تمایل به پذیرش بانک داری باز را مورد بررسی قرار داده است . جامعه آماری این پژوهش تمام استفاده‌ کنندگان از خدمات بانک داری باز شعب بانک تجارت شهرستان کاشان بوده است . حجم نمونه بر اساس نرم افزار جی پاور 180 نفر در نظر گرفته شد و جهت اطمینان از نمونه‌ گیری 251 پرسش‌نامه توزیع شد و با استفاده از ادبیات تحقیق پرسش‌ نامه محقق‌ ساخته ای تدوین شده است . پس از اطمینان از روایی و پایایی این پرسش‌ نامه، داده‌ ها با استفاده از روش نمونه‌ گیری در دسترس جمع‌ آوری شدند. . نتایج نشان داد که متغیر های جدید مورد بررسی یعنی اینرسی مصرف‌ کننده ، اجتناب از عدم اطمینان ، ریسک ادراک شده و تجربه ی مصرف قبلی بر تمایل به پذیرش بانک داری باز ، تأثیر مثبت و معنادار دارند . در نهایت ، پیشنهاداتی برای تسریع و بهبود فرایند پذیرش بانک داری باز در بانک تجارت کاشان بر اساس متغیرهای مورد بررسی ارائه شده است.

tags: اینرسی مصرف‌کننده، بانکداری باز، مدل پذیرش فناوری، رفتار مصرف کننده، بانک تجارت کاشان