ارائه مدل عوامل کلیدی موفقیت برای مقابله با اثر موجی در زنجیره تأمین فرش ماشینی ایران: نگاهی بر همه‌گیری کرونا

Authorsاسماعیل مزروعی نصرآبادی,امین حبیبی راد,عباس شول
Journalچشم انداز مدیریت صنعتی
Page number۱۹۹
Volume number۱۳
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۲/۰۱/۱۹
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

زنجیره‌های تأمین برای بقا باید بتوانند با اختلالات مقابله کنند. همه‌گیری کرونا یکی از مهم‌ترین اختلالاتی بود که توانست به اثر موجی در زنجیره تأمین منجر شود. اثر موجی به اختلالی اشاره دارد که اثر آن به‌صورت دومینویی سایر قسمت‌های زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و احتمال وقوع آن کم، اما اثرگذاری آن بالا است. این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای مقابله با اثر موجی در زنجیره تأمین فرش ماشینی ایران است. در این پژوهش بر اساس مصاحبه‌های عمیق عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شد؛ سپس با رویکرد نقشه شناختی فازی، مدل عوامل کلیدی موفقیت ایجاد شد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان صنعت فرش ماشینی است. نتایج نشان داد که 23 عامل کلیدی موفقیت برای مقابله با اثر موجی وجود دارد که در میان آن‌ها «دیجیتال‌سازی زنجیره تأمین»، «مدیران توانمند و کارآمد» و «هماهنگی در زنجیره تأمین» به‌عنوان مهم‌ترین عوامل اثرگذار و «هماهنگی در زنجیره تأمین»، «برنامه‌ریزی مناسب» و «انعطاف‌پذیری در تولید» به‌عنوان مهم‌ترین عوامل مرکزی باید موردتوجه ویژه قرار گیرند؛ درنتیجه به سیاست‌گذاران توصیه می­شود برای ارتقای این موارد به رفع مشکلات هوشمندی کسب‌وکار و زنجیره تأمین، مأموریت­گرا­کردن دانشگاه‌ها، برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی مدیران و رفع موانع رفتاری زنجیره تأمین توجه داشته باشند.

tags: زنجیره تأمین اثر موجی عوامل کلیدی موفقیت همه‌گیری کرونا فرش ماشینی