Authors | زهرا شوندی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی |
---|---|
Journal | بررسیهای بازرگانی |
Page number | ۶۲ |
Volume number | ۱۵ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۹۶/۰۶/۲۰ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
امروزه یکی از نقاط اصلی فشار خوشه فرش دستبافت قم تامین مواداولیه است. با توجه به اینکه بیشتر مواداولیه مصرفی تولیدکنندگان فرش دستباف قم وارداتی میباشد و تولیدکنندگان، ابریشم را از طریق واسطهها و با قیمت بیشتری خریداری میکنند، نیاز تولیدکنندگان به تامین مواداولیه با هزینه پایینتر و با کیفیت بهتر، ضرورتی بر انجام این تحقیق شده و ارائه روشی مطلوب برای خرید متمرکز مواد اولیه (ابریشم)، بررسی موانع و مزایای آن نسبت به خرید غیرمتمرکز (از طریق واسطه) و همچنین رتبهبندی مزایا و موانع مهمترین اهداف این تحقیق در نظر گرفتهشدهاست. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق متشکل از تولیدکنندگان خوشه فرش دستبافت قم است که 12 نفر از تولیدکنندگانی که عضو شبکه نرم خرید مشترک مواداولیه هستند و سابقه خرید مواد اولیه به صورت مشترک را دارند، با توجه به روش نمونهگیری غیر تصادفی (قضاوتی) انتخاب شدهاند. جهت گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی و برای تحلیل دادهها از روش AHP استفادهشدهاست. پژوهش مورد نظر تاکنون در صنعت فرش دستباف صورت نگرفته و این به عنوان اولین پژوهش علمی است که فرآیند خرید متمرکز مواد اولیه را بررسی کرده است. نتایج مبین آن است که روش خرید متمرکز، مناسبترین روش خرید برای مواد اولیه (ابریشم) در خوشه فرش دستباف قم میباشد. بنابراین در پژوهش حاضر مراحل انجام این روش به طور کامل ذکر گردیده است. علاوه بر این مزایا و موانع این روش نیز بیان شده و در نهایت رتبهبندی شدهاند. نتایج نشان داده که روش خرید متمرکز مزایایی نسبت به خرید غیر متمرکز دارد که با انجام آن بسیاری از مشکلات تامین مواد اولیه، در خوشه حل میگردد.
tags: خرید متمرکز؛ مواد اولیه؛ فرش دستباف