| Authors | زهرا صادقی آرانی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی |
| Journal | مدیریت سلامت |
| Page number | ۱ |
| Volume number | ۲۶ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1403/07/22 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC ,SCOPUS |
Abstract
تسهیم دانش و استفاده از آن در خلقِ رویکردها و روشهای نوآورانه برای ارائه خدمت و تولید محصولات، همواره بهعنوان یک چالش اصلی و هدف اساسی در بخش سلامت مطرح بوده است [1]. یکی از استراتژیهای سازمانی که میتواند به این هدف کمک کند راهبرد همرقابتی است. همرقابتی به همکاری بین دو سازمان رقیب برای دستیابی به منافع مشترک اشاره دارد [2] که میتواند به دوشکل صورت گیرد؛ همرقابتی بین دو سازمان با خدمات و محصولات مشابه مانند مشارکت دو شرکت داروسازی با هم و یا همرقابتی بین دو شرکت در فرایند زنجیره تأمین سلامت، مانند مشارکت آزمایشگاههای تشخیصی و شرکتهای تولید دستگاههای پزشکی برای ساخت یک دستگاه پزشکی.
بر اساس تئوری مشارکت، همکاری بین سازمانهای رقیب به کمیت و کیفیت فعالیتهای نوآورانه آنها کمک کرده و رشد عملکرد این شرکتها را تسهیل میکند [3]. امروزه راهبرد همرقابتی در بخش سلامت منجر بهبهبود کیفیت خدمات درمانی، تسریع در توسعه روشهای جدید درمانی [4]، کاهش هزینهها و ریسکهای تحقیق و توسعه [5]، افزایش کارایی و اثربخشی فرایندهای درمانی و بهبود اثربخشی اقدامات بالینی [6] از طریق اشتراکگذاری کلان دادههای دو شرکت رقیب، شناسایی بهترین روشها و رویههای درمانی [4]، ایجاد همافزایی دانشی از طریق تسهیم و ترکیب دانش، تجربیات، توانمندیها و تخصصهای مختلف [7]، اشتراکگذاری منابع، فناوریها و زیرساختها [8] و در نهایت بهبود ارزش برند شده است.