طراحی فرآیند چرخش بنگاه‌های کوچک و متوسط در مرحله افول (مورد مطالعه: شرکت های فعال در صنعت مواد غذایی)

Authorsپیمان دولتشاه,علی یزدخواستی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی
Journalپژوهشنامه مدیریت اجرایی
Page number۱۵۱
Volume number۱۱
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۸/۱۱/۳۰
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

افول سازمانی پدیده­ای هست که تمام انواع شرکت­ها را در برگرفته و عاملی در جهت تهدید بقاء آن­ها شده است. لذا مطالعه اقدامات شرکت­هایی که افول را تجربه کرده و تلاش نموده­اند از این وضعیت خارج شوند، می­تواند دیدگا­ه­ها و بینش­هایی را در خصوص طیف وسیعی از استراتژی­های چرخش بکار گرفته شده توسط آن­ها به سایر شرکت­ها بدهند. لذا در این تحقیق، هدف طراحی فرآیندی برای چرخش کسب­و­کارهای کوچک­و­متوسط جهت خروج از افول می­باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع آمیخته می­باشد. در این تحقیق از استراتژی داده­بنیاد استفاده شده است. در مرحله اول با استفاده از روش نمونه­گیری غیرتصادفی و ابزار مصاحبه، با تصمیم­گیرندگان اصلی 11 شرکت فعال در صنعت مواد غذایی مصاحبه­های نیمه­ساختار یافته­ای صورت پذیرفت و 107 مولفه و 32 مقوله در قالب 6 بعد(دلایل افول، افول، شرایط زمینه­ای و مداخله­گر چرخش، استراتژی چرخش و بهبود وضعیت شرکت) شناسایی گردید. سپس پرسشنامه­ای که از مولفه­های شناسایی شده در بخش کیفی بدست آمده است، بین شرکت­های فعال در صنعت مواد غذایی مستقر در شهرک­های صنعتی استان تهران که شرایط افول را داشته­اند و از طریق نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شده­اند، جهت تایید یا رد مولفه­های شناسایی شده، توزیع گردید. در نهایت با دسته­بندی مقوله­های شناسایی شده بر اساس مدل پارادیمی داده­بنیاد، در قالب شش بعد: علّی، محوری، راهبردی، زمینه­ای، مداخله­گر و پیامدها، فرآیند چرخش کسب­و­کارهای کوچک و متوسط تدوین گردید.

tags: کلیدواژه‌ها افول شرکت فرآیند چرخش کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط استراتژی داده‌بنیاد