CV Personal Website
QR


Mohsen Niazi

Mohsen Niazi

Professor

College: Faculty of Humanities

Department: Social Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 1344

CV Personal Website
QR
Mohsen Niazi

Professor Mohsen Niazi

College: Faculty of Humanities - Department: Social Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 1344 |

تفکر طراحی و مدرسه کارآفرین

Authorsمحسن نیازی,علی فرهادیان,محمد کارکنان نصرآبادی
Conference Titleسومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین
Holding Date of Conference2023-11-02 - 2023-11-02
Event Place1 - اصفهان
Presented byسالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان - میدان فیض
PresentationSPEECH
Conference LevelNational Conferences

Abstract

آموزش و به تبع آن پرورش نقش بسیار مهمی در یک زندگی موفق و خوب دارد. برنامه ریزی صحیح در زمینه آموزش، ارزش و تعالی زندگی فردی و اجتماعی را تقویت داده و زیربنای توسعه هرکشوری، از طریق آموزش و پرورش بنا نهاده می شود. از طرف دیگر، بی توجهی به آن، آثار زیان باری را در ابعاد مختلف بر فریاند پیشرفت و تعالی هر جامعه ای دارد.دانش آموزان منابع عظیم سرمایه و با ارزش ترین ذخایر یک جامعه هستند و هرقدر برای حفظ این منابع کوشش شود، جامعه در آینده ثروتمندتر و سعادتمندتر می شود. دانش آموزان به واسطه آموزش های کارآفرینانه یاد می گیرند که با شناسایی استعدادها، توانایی ها و علاقه های خود، بتوانند در هر شغل و حرفه، روش ها و سبک های جدید ایجاد نموده و نوآوری داشته باشند. آنها به واسطه انجام آموزش های کاربردی و عملی در کارگاه ها و آزمایشگاه ها می توانند به شناسایی نقاط قوت و ضعف و مشکلات و فرصت ها در رشته تحصیلی خود و محیط اطراف بپردازند و دبه دنبال خلق فرصت های جدید خواهند بود. این امر نیازمند تقویت نظریه تفکر طراحی و برنامه ریزی در مدارس می باشد که نتیجه آن تقویت روحیه کارآفرینانه در دانش آموزان، معلمان و مسئولان اجرایی مدارس دشه و در نهایت مدرسه خلاق را شکل می دهد. دانش آموزان با آموزش های کارآفرینانه، نه تنها به مهارت هایی از قبیل مهارت تصمیم گیری، حل مساله، هدف گذاری، تفکر انتقادی، تفکر خلاق و غیره، مجهز می شوند، بلکه مهارت ها و توانمندی های علمی، کاربردی و تقاضامحور را نیز فرا می گیرند . افراد توانمند و بامهارت با مجهز شدن به هوشیاری و آگاهی کارآفرینانه، فرصتی هایی در جهت اشتغال زایی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خلق می کنند. به عبارت دیگر، با تفکر و نگاه متفاوت و نو به بررسی مسائل، مشکلات، نیازها و فرصت های محیط اطراف می پردازند و از آنها در جهت خلق ارزش استفاده می کنند. بر این اساس، در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، پرورش خلاقیت و آموزش برای کارآفرینی در مدارس بررسی خواهد شد .