Authors | الهام شفایی مقدم,محسن نیازی,زهرا صادقی آرانی |
---|---|
Journal | نامه آموزش عالی |
Page number | ۴۱ |
Volume number | ۱۴ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۰/۰۳/۱۲ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
این مطالعه با تأکید بر چارچوب نظری وایدمن در ارتباط با جامعهپذیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق مدلسازی ساختاری- تفسیری به دنبال طراحی مدلی مبتنی بر دستهبندی و تفکیک عوامل مرتبط با تعهد دانشجویان به نقش حرفهای در قالب پایبندی به هنجارهای علم است. جامعه آماری مورد بررسی استادان دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان هستند که بر اساس نمونهگیری هدفمند از نظرات 10 تن از آنان برای اجرای پژوهش استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، شکلگیری هویت دانشجویی در سطح اول عوامل مرتبط با تعهد به نقش حرفهای دانشجویان قرار گرفته است. جامعهپذیری علمی شامل متغیرهای فرهنگ آموزشی دانشکده، تعامل با دوستان، جامعهپذیری دانشگاهی و عضویت در اجتماعات حرفهای در سطح دوم اثرگذاری و بهعنوان متغیر پیونددهنده شناسایی شده است.
tags: تعهد به نقش، هنجارهای علم، جامعهپذیری، هویت دانشجویی.