طراحی مدل ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر تعهد به نقش حرفه ای و پایبندی به هنجارهای علم

Authorsالهام شفایی مقدم,محسن نیازی,زهرا صادقی آرانی
Journalنامه آموزش عالی
Page number۴۱
Volume number۱۴
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۰/۰۳/۱۲
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

این مطالعه با تأکید بر چارچوب نظری وایدمن در ارتباط با جامعهپذیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق مدلسازی ساختاری- تفسیری به دنبال طراحی مدلی مبتنی بر دستهبندی و تفکیک عوامل مرتبط با تعهد دانشجویان به نقش حرفهای در قالب پایبندی به هنجارهای علم است. جامعه آماری مورد بررسی استادان دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان هستند که بر اساس نمونهگیری هدفمند از نظرات 10 تن از آنان برای اجرای پژوهش استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، شکلگیری هویت دانشجویی در سطح اول عوامل مرتبط با تعهد به نقش حرفهای دانشجویان قرار گرفته است. جامعهپذیری علمی شامل متغیرهای فرهنگ آموزشی دانشکده، تعامل با دوستان، جامعهپذیری دانشگاهی و عضویت در اجتماعات حرفهای در سطح دوم اثرگذاری و بهعنوان متغیر پیونددهنده شناسایی شده است.

tags: تعهد به نقش، هنجارهای علم، جامعهپذیری، هویت دانشجویی.