| Authors | محسن نیازی,فاطمه خوش بیانی آرانی |
| Journal | پژوهش های اجتماعی و ارتباطی پلیس |
| IF | ثبت نشده |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1401/06/15 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC |
Abstract
زمینه و هدف: احساس امنیت، احساس آزادی نسبی از خطرات است که موجد وضعیتی خوشایند توام با احساس آرامش جسمی و روحی می باشد. این پژوهش با هدف سنجش احساس امنیت اجتماعی دانش آموزان و تعیین رابطه آن با سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسهای آن ها انجام شد.
روش شناسی: این پژوهش کمی و راهبرد آن پیمایش است. از نظر معیار زمان، مقطعی و به لحاظ ماهیت، کاربردی است. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چند مرحلهای میباشد .ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم (نظری، فنی و کار و دانش) شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1400-1399 میباشد. حجم نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد.
یافته ها: براساس نتایج توصیفی، میزان سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسهای دانش آموزان در سطح متوسط رو به پایین ارزیابی و احساس امنیت اجتماعی بیش از نیمی از دانشآموزان در سطح پایینی است. در بخش یافتههای استنباطی بین سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسهای و ابعاد آن با احساس امنیت اجتماعی دانشآموزان رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد.
نتیجه گیری: رابطه معنادار و مثبت بین سرمایه اجتماعی مدرسه و خانواده و احساس امنیت با ذخیرهی نظری موجود و پژوهش های پیشین همسو است. سرمایه اجتماعی شامل منابع مفید قابل دسترس برای کنشگران است که از طریق روابط اجتماعی آنها حاصل میگردد و به یک فرد یا گروه اجازه میدهد تا پایداری از روابط کم و بیش نهادینه شدهی آشنایی و شناخت متقابل و در نهایت امن را در اختیار داشته باشند.