تبیین رابطه بین احساس امنیت و سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسه¬ای (مورد مطالعه: دانش آموزان دبیرستانی شهرستان کاشان

Authorsمحسن نیازی,فاطمه خوش بیانی آرانی
Journalپژوهش های اجتماعی و ارتباطی پلیس
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۱/۰۶/۱۵
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

زمینه و هدف: احساس امنیت، احساس آزادی نسبی از خطرات است که موجد وضعیتی خوشایند توام با احساس آرامش جسمی و روحی می باشد. این پژوهش با هدف سنجش احساس امنیت اجتماعی دانش ­آموزان و تعیین رابطه آن با سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسه­ای آن ها انجام شد. روش شناسی: این پژوهش کمی و راهبرد آن پیمایش است. از نظر معیار زمان، مقطعی و به لحاظ ماهیت، کاربردی است. روش نمونه‌گیری از نوع خوشه‌ای چند مرحله‌ای می‌باشد .ابزار گردآوری داده­ ها، پرسشنامه و جامعه آماری، کلیه­ دانش­آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه­ دوم (نظری، فنی و کار و دانش) شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1400-1399 می‌باشد. حجم نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد. یافته ها: براساس نتایج توصیفی، میزان سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسه­ای دانش ­آموزان در سطح متوسط رو به پایین ارزیابی و احساس امنیت اجتماعی بیش از نیمی از دانش­آموزان در سطح پایینی است. در بخش یافته‌های استنباطی بین سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسه­ای و ابعاد آن با احساس امنیت اجتماعی دانش­آموزان رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد. نتیجه گیری: رابطه معنادار و مثبت بین سرمایه اجتماعی مدرسه و خانواده و احساس امنیت با ذخیره­ی نظری موجود و پژوهش ­های پیشین همسو است. سرمایه اجتماعی شامل منابع مفید قابل دسترس برای کنشگران است که از طریق روابط اجتماعی آن­ها حاصل می­گردد و به یک فرد یا گروه اجازه می­دهد تا پایداری از روابط کم و بیش نهادینه­ شده­ی آشنایی و شناخت متقابل و در نهایت امن را در اختیار داشته باشند.

tags: سرمایه اجتماعی خانوادگی سرمایه اجتماعی مدرسه‌ای احساس امنیت اجتماعی مقطع متوسطه