تحلیل رابطه علی رسانه های جمعی داخلی و خارجی بر مشارکت انتخاباتی (مطالعه موردی: شهروندان ۱۸ سال و بالاتر شهر تهران)

Authorsمحسن نیازی,اکبر ذوالفقاری,هادی رازقی مله,سیده صباح متولیان
Journalجامعه شناسی سیاسی ایران
Page number۵۷۷۱
Volume number۵
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۱/۱۱/۱۷
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

در تحقیق حاضر تلاش شده است تا به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که رسانه هایی از قبیل تلویزیون، ماهواره و رادیو چه تأثیری بر میزان مشارکت در انتخابات افراد به جای می گذارند؟ جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه شهروندان تهرانی که دارای حداقل 18 سال سن بوده اند، تشکیل میدهند. روش نمونهگیری در این تحقیق روش نمونهگیری خو شهای چند مرحلهای بوده ا ست. در این تحقیق 700 پر س شنامه مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای جمع آوری اطلاعات تحقیق از ابزار پر س شنامه ا ستفاده شده ا ست. جهت آزمون فر ضیات پژوهش، مشارکت انتخاباتی به عنوان متغیر وابسته در ارتباط با متغیرهای استفاده از تلویزیون، استفاده از ماهواره و استتتفاده از رادیو قرار گرفت. جهت تبیین ارتباط متغیرها با یکدیگر و ستتهه هر متغیر در تعیین متغیر وابستتته، از آزمون-های متناسب با سطح سنجش آنها و همچنین روش های آماری رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان تاثیرگذاری تلویزیون ) 0.336 ( بر مشارکت انتخاباتی بیشتر از میزان تاثیر رادیو ) 0.157 ( بر مشارکت انتخاباتی است. میزان تأثیر گذاری ماهواره بر مشارکت انتخاباتی در مقایسه با تلویزیون و رادیو، در پایین ترین حد خود ) 0.154 ( قرار دارد. لازم به ذکر استتت که تأثیر رستتانه های مذکور بر مشتتارکت انتخاباتی مثبت می باشد.

tags: انتخابات، مشارکت انتخاباتی، ارتباط سیاسی، رسانه