مدل سازی تعاملی عوامل مؤثر بر تقاضای مصرف کنندگان برای طب سنتی- ایرانی

Authorsزهرا صادقی آرانی,محسن نیازی,زهرا باقری محمدی
Journalنشریه فرهنگ و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی
Page number۶۴۶
Volume number۶
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۱/۱۱/۱۰
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

زمینه و هدف: در سال های اخیر تقاضا برای طب سنتی در سراسر جهان افزایش یافته است؛ اما هنوز پژوهش جامعی که به بررسی چرایی این استتقاال بپردازد صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل تقاضا به طب سنتی-ایرانی و ارائه مدل تعاملی از این دلایل انجام شده است. روش : با استفاده از مرور ادبیات تحقیق، عوامل کلیدی مؤثر بر طب سنتی-ایرانی، شناسایی و سپس با استفاده از رویکرد مدل ستاختاری -تفستیری روابط بین این عوامل ترسیم شد. در نهایت نیز با استفاده از تحلیل میک مک این عوامل کلیدی در چهار دسته مستقل )کلیدی(، پیوندی، خودمختار و وابسته طاقه بندی شده است. یافته ها: در بررسی ادبیات تحقیق 01 متغیر مؤثر بر تقاضای مصرف کنندگان به طب سنتی-ایرانی شناسایی شد. همچنین نتایج مدل سازی تعتاملی عوارض جانای کمتر طب سنتی-ایرانی، طایعی بودن داروهای گیاهی طب سنتی-ایرانی، دسترسی آسان به داروها و « این عوامل حاکی از آن است که ابزارهای طب سنتی، تولید آسان تر داروها و ابزارهای طب سنتی و خطرات زیست محیطی کمتر داروهای طب سنتی قتدمت ب یشتتر طتب ستنتی و عوامل کلیدی تقاضا برای طب مکمل است که این مؤلفه ها بر سایر مؤلفه های محرک تقاضای طتب ستنتی -ایرانتی اثتر متی گتذارد . » باورهای دینی است کته ختود منجتر بته ایجتاد » پذیرش فرهنگی اجتماعی این نوع درمان « و » نگرش مثات و اعتماد عمومی « درنهایت نیز این مؤلفه ها سازنده ی می شود. » قوانین و مقرات حامی طب سنتی-ای

tags: پزشکی ایرانی، پزشکی سنتی، درمان های مکمل، مدل ساختاری-تفسیری