Authors | محسن نیازی,علی فرهادیان,طاهره عربی مرقی,فاطمه مزرعتیان |
---|---|
Journal | جغرافیایی فضای گردشگری |
Page number | ۱۲۸ |
Volume number | ۱۲ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۲/۰۴/۲۹ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
مقاله ی حاضر با هدف بررسی تأثیرات توریسم بر سرمای هی اجتماعی انجام شده است. امروزه گردشگری فراگیر شده و به یک علم تبدیل شده است و همین فراگیر شدن آن باعث ایجاد مشکلات عمیقی م یشود. از طرفی هم سرمایۀ اجتماعی لازمۀ توسعه برای هرکشور است؛ زیرا می تواند راه های توسعه، تکامل فرهنگی و اقتصادی را بپیماید. در پژوهش حاضر از روش مصاحبه از نوع نیمه رهنمودی استفاده شده است. جامع هی آماری پژوهش حاضر مردم شهرکاشان و حجم نمون ه افراد 15 تا 60 سال ساکن یا شاغل در مناطق فین ونیاسر هستند. نتایج به دست آمده مبین آن است که اعتماد اجتماعی (بسیاری از شهروندان کاشانی به یکدیگر اعتماد دارند اما اعتمادشان نسبت به گردشگران به دلیل عدم شناخت بسیارکم است)، امنیت اجتماعی (حضور تعداد زیادی از افرادی که شناخته شده نیستند، منجر به ناامنی می شود یا منجر به رفتارها، آداب و رسوم غلط می شوند) و قومیت ونژاد (هرچه قومیتی شناخت هتر شده باشد، برقراری ارتباط با آن آسانتر است)، تعاون و همکاری (افراد معتقدند که همکاری با گردشگران منجر به بهبود تصویر آنان از شهرشان در ذهن گردشگر می شود و این امر باعث م یشود، گردشگر مروج شود) مردم کاشان متأثر از گردشگران بوده است. تحلی لها نشان داد که سرمایۀ اجتماعی وگردشگری دارای رابط هی معناداری هستند.
tags: سرمایه ، سرمایۀ اجتماعی ، توریس م، شهرکاشان.