طراحی مدل فراترکیب تاب آوری معلمان

Authorsمحسن نیازی,علی فرهادیان,حجت الله حاجی زاده,فاطمه خوش بیانی آرانی
Journalآموزش و پرورش متعالی
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۲/۰۷/۰۸
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

مقدمه و هدف: ایجاد شرایط مناسب برای معلمان منجر به تاب آوردن در برابر ناملایمات و سختی های مسیر تعلیم و تربیت می شود و به ارتقاء عملکرد معلمان کمک شایانی می کند.بر این اساس هدف پژوهش جمع آوری عوامل مؤثر بر تاب آوری معلمان در با مدل فراترکیب است روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع فراترکیب است که برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعه ای بهره گرفته شد. جامعه آماری کلیه مقاله های مربوط به تاب آوری معلمان است که ۱۷ عدد آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند . یافته‌ها: مدل فراترکیب تاب آوری معلمان در این تحقیق دارای 6بعد آموزشی ، دینی ،ادراکی - هویتی ، اجتماعی ،فردی ، ،سلامت بوده که 20 مولفه به عنوان عوامل موثر بر تاب‌آوری معلمان شناسایی شد که نوآوری آن در اضاف شدن بعد اقتصادی و معیشتی بوده است و بر این اساس مدل مربوط ترسیم و روایاتی و پایایی آن انجام گرفت که ضریب کاپا به دست آمده از داده ها و اطلاعات مورد بررسی 0.93 بوده است بحث و نتیجه‌گیری: عوامل جمع آوری شده توسط محقق اعم از عوامل آموزشی ،اجتماعی فردی ،حقوقی – اقتصادی ،هویتی سلامت ، دینی و ادراکی بر تاب آوری معلمان تاثیر بالایی دارند.این مقاله با شناساندن عوامل موثر بر تاب آوری به نهادها و سازمانی هایی مثل آموزش و پرورش ومدارس قادر به افزایش میزان تاب معلمان در برابر سختی ها و ناملایمات و موانع پیش روی تعلیم و تربیت است کشور یعنی دانش آموزان شود

tags: تاب آوری؛ معلمان؛ الگوی فراترکیب