عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر کیفیت زندگی دانش آموزان

Authorsمحسن نیازی,محمد گنجی,زینب پروری آرانی
Journalخانواده و پژوهش
Page number۷
Volume number۱
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۵/۰۵/۰۳
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

گسترش تحقیقات در زمینه کیفیت زندگی از یک سو و لزوم برنامه ­ریزی برای دستیابی به توسعه­ ای همه جانبه از سوی دیگر، پژوهشگران و برنامه­ ریزان علوم اجتماعی را بر آن داشته است تا مطالعات خود را در این زمینه­ متمرکز کنند و نیز برای ارتقای آن بکوشند. آنان اعتقاد دارند که بهبود کیفیت زندگی، مترادف با رشد و خلاقیت فردی و اجتماعی است و این سبب ایجاد احساس رضایت و شادابی در افراد می­شود. از این رو هدف اساسی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی دانش آموزان در حکم یکی از اقشار مهم جامعه است.این پژوهش از نوع پیمایش اجتماعی است و داده­ های آن با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع­ آوری گردیده است. اعتبار و روایی مقیاس های سنجش متغیرهای پژوهش از طریق آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل دانش­ آموزان دوره متوسطه شهرستان کاشان است. با بهره ­گیری از فرمول نمونه­ گیری کوکران 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق تعیین و با استفاده از روش سهمیه­ ای تصادفی انتخاب و بررسی شده ­اند.یافته­ های تحقیق و نتایج ضریب همبستگی پیرسون، وجود همبستگی مثبت و معنا­داری میان متغیرهای میزان سرمایه اجتماعی و دینداری با میزان کیفیت زندگی دانش ­آموزان را به ترتیب برابر با 294/0=rو 334/0=r در سطح معنا­داری 99 درصد مورد تأیید قرار داده است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی، میزان تأثیر هر یک از متغیرهای آگاهی اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی بر میزان کیفیت زندگی را به ترتیب به میزان 09/0، 29/0 و 25/0 درصد نشان داده است.­

tags: کیفیت زندگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، دینداری، انسجام اجتماعی