تبیین گونه ­های الگویی هویت­ یابی

Authorsمحسن نیازی,اسما عسکری کویری
Journalخانواده و پژوهش
Page number۲۳۹
Volume number۹
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۱/۱۱/۰۵
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

امروزه، الگوگزینی و سبک­های الگویی به عنوان یکی از مؤلفه­ های کلیدی هویت ­یابی جوانان مورد توجه اندیشمندان و صاحب­نظران علوم انسانی قرار گرفته است. بر این مبنا، انواع گونه­ های الگویی هویت­ یابی شامل سبک­های الگویی سنتی، مدرن و سرگردان مورد شناسایی قرار گرفته است. هدف اساسی این مقاله شناسایی وضعیت انواع سبک­های الگویی هویت­ یابی در بین دانش ­آموزان و نقش تحصیلات والدین در گونه ­های الگویی در بین دانش­آموزان مقطع متوسطه در جامعه آماری مورد مطالعه می­باشد. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و برای جمع آوری داده­ های تحقیق از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. نتایج آزمون آلفای کرونباخ، اعتبار و روایی مقیاس­های سنجش گونه­ های الگویی سنتی، مدرن و سرگردان به ترتیب برابر با 0.69، 0.85، 75.0=a را مورد تأیید قرار داده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش­ آموزان مقطع متوسطه شهرستان آران و بیدگل در سال تحصیلی 92-1391 می­باشند. با استفاده از فرمول نمونه­ گیری کوکران تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته­ اند. یافته­ های تحقیق بر مبنای میانگین مفروض 2.5، میانگین انواع سبک­های الگویی سنتی، مدرن و سرگردان به ترتیب برابر با 2.74، 2.15 و 2.01 را نشان می­دهد که حاکی از غالب بودن سبک الگویی سنتی در جامعه مورد مطالعه می­باشد. همچنین، تحلیل یافته­ ها با استفاده از آزمون F برابر با 2.120 در سطح اطمینان 95 درصد، تفاوت سبک الگویی مدرن بر مبنای سطح تحصیلات مادر دانش ­آموزان را نشان می­دهد.

tags: الگوگزینی، سبک مدرن، سبک سنتی، سبک سرگردان، هویت­یابی