تجربه زیسته چالش‌های نوجوانان کم‌توانی ذهنی

Authorsمحسن نیازی,سید حسین سیادتیان
Journalروان‌شناسی افراد استثنایی
Page number۶۹
Volume number۱۳
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۲/۰۴/۲۹
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

دوره نوجوانی به‌عنوان یکی از دوره‍های پرچالش در زندگی انسان شناخته می‍شود که بحران‍های فراوانی در زمینه هیجانی اجتماعی و حتی آموزشی به همراه دارد. این دوره برای نوجوانانی که مبتلا به کم‍توانی ذهنی هستند می‍تواند با چالش‍ها و رنج‍های بیشتری روبه‌رو باشد؛ ازاین‌رو هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین تجربه زیسته چالش‍های نوجوانان کم‍توانی ذهنی بود. جامعه موردپژوهش شامل تمامی نوجوانان پسر مبتلا به کم‍توانی ذهنی در مدرسه پیش حرفه‍ای و حرفه‍ای شهر کاشان که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند، است که از بین آنان 9 نفر به شیوه هدفمند برای پژوهش انتخاب شدند. داده‍ها با استفاده از مصاحبه‍های نیمه ساختاریافته جمع‌آوری و با روش 7 مرحله‍ای کلایزی تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج حاکی از استخراج 3 مضمون اصلی و 9 مضمون فرعی بود. مضمون‍های اصلی عبارت‌اند از: 1-چالش اجتماعی (1- شغل و آینده شغلی و نگرانی از آن، 2- اوقات فراغت، 3- شرم و خجالت از شناسایی، 4- دغدغه ازدواج)، 2- چالش فردی (1-پذیرش منفی، 2- پذیرش مثبت،3-بیماری‍ها و نیاز به دارو، 4-استقلال مالی)، 3- چالش خانوادگی (1- نگرش خانواده) بود که در پژوهش به‌تفصیل موردبررسی قرار گرفتند. با توجه به نتایج مشخص گردید که رسیدگی به مشکلات و چالش‍های نوجوانان کم‌توانی ذهنی ضروری می‍باشد و ازاین‌رو ارائه خدمات حمایتی و آموزشی برای نوجوان و خانواده آنان می‍تواند از مشکلات آنان بکاهد.

tags: تجربه زیسته، پدیدارشناسانه، نوجوان، کم‌توانی ذهنی