CV Personal Website
QR


Mohsen Niazi

Mohsen Niazi

Professor

College: Faculty of Humanities

Department: Social Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 1344

CV Personal Website
QR
Mohsen Niazi

Professor Mohsen Niazi

College: Faculty of Humanities - Department: Social Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 1344 |

مطالعۀ عوامل مؤثر بر رواداری اجتماعی با رویکرد فراترکیب

Authorsمحسن نیازی,زهرا حیدری
Journalپژوهش های جامعه شناختی
Page number۱۵۹
Volume number۱۸
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At1403/10/17
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

در گفتمان‌های صلح‌محور، رواداری ‌اجتماعی و نقش آن در توسعۀانسانی، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. مدارا و پذیرش تفاوت‎ها، یکی از معیارهای سلامت اجتماعی است و عملکرد انسان‎ها در روابط اجتماعی را بهبود می‌بخشد. میزان و سطح رواداری اجتماعی شیوۀ تفکر اعضای هر جامعه نسبت به «دیگری» را باز می‌نمایاند؛ بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر مدارای اجتماعی می‌تواند گامی در جهت شناسایی و رفع موانع مدارا وتوسعه انسانی باشد. این پژوهش بر مبنای پارادایم تفسیری، رویکرد استقرایی، روش فرا‌مطالعه و استراتژی فراترکیب به مطالعه پژوهش‌های انجام شده در زمینه عوامل مؤثر برمدارای اجتماعی پرداخته است. فراترکیب یکی از شیوه‌های دقیق برای مطالعۀ نتایج پژوهش‌ها است که این امکان را برای محقق فراهم می‌سازد تا به شیوه ساختارمندی از یافته‌های استخراج شده از مطالعات مرتبط با موضوع تحقیق استفاده کند. فراترکیب با فراهم کردن نگرش سیستماتیک برای محققان، از طریق ترکیب پژوهش‌های مختلف، به کشف موضوعات و استعاره‌های جدید و اساسی می‌پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و برحسب نحوة گردآوری داده‌ها، از نوع اسنادی- فراترکیب است. جامعة آماری شامل مقالات پیشین در زمینة «مدارای اجتماعی» است که در بانک اطلاعات نشریات کشور «مگیران» نمایه شده‌اند و در محدوده زمانی 1390 تا 1400 انجام شده‌اند. در زمینة نمونه گیری، مرتبط‌ترین مطالعات با استفاده از رویکردی هدفمند انتخاب شده‌اند و پس بررسی‌های انجام گرفته، 19 پژوهش انتخاب شده است. تحلیل داده‌ها با رویکردی کیفی صورت گرفته است یافته‌ها و نتایج این پژوهش دستاورد پژوهش‌های پیشین در این حوزه مفهومی است و بر این اساس عوامل مؤثر بر ابعاد مختلف مدارا اعم از مدارای هویتی، مدارای سیاسی و مدارای رفتاری، در 6 مقولۀ کلی سرمایۀ انسانی، سرمایۀ اقتصادی، سرمایۀ فرهنگی، سرمایۀ اجتماعی، سرمایۀ نمادین و متغیرهای جمعیتی دسته‌بندی و ابعاد هر کدام از این مفاهیم استخراج و مقوله بندی شده‌اند.