CV Personal Website
QR


Mohsen Niazi

Mohsen Niazi

Professor

College: Faculty of Humanities

Department: Social Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 1344

CV Personal Website
QR
Mohsen Niazi

Professor Mohsen Niazi

College: Faculty of Humanities - Department: Social Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 1344 |

سناریوهای عدالت زیست محیطی و اهداف توسعه پایدار ( مطالعه موردی: شهرستان کاشان)

Authorsمحمد خراسانی,محسن نیازی
Journalجامعه شناسی فرهنگ و هنر
Page number۱۰۶
Volume number۷
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At1404/04/01
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

عدالت زیستت محیطی مهوومی استت که تعادل بین نظامهای اقتصتادی و اجتماعی را با محافظت از محیط زیستت پیوند می دهد. تالش برای تحقق آن اصت استاستی برای رستیدن به توستعه پایدار استت. هدن این پژوهی تعیین مومترین عوام مورر بر تحقق عدالت زیستت محیطی استت و از آنجایی که تحقق آن نیازمند ه افزایی نوادها و عوام متتل اجتماعی، ستیاستی و اقتصتادی استت ، شتاهد عدم قطعیت های زیادی در این حوزه هستتی به منظور مدیریت ا ین حوزهی سرشار از عدم قطعیت ، روش آیندهپژوهی انتتاب شد چرا که ا ین روش می توانتد عتدم قطعیتتهتا را در قتالتس ستتتنتاریوهتای محتمت برا ی آینتده تنظی نمتایتد. مطتالعته موردی این پژوهی در شتورستتان کاشتان صتور می گیرد چراکه نگاهی به شتای های توستعه یافتگی شتورستتانوای استتان اصتهوان نشتان میدهد، عدم تناستس بزرگی میان ررفیت های این شتتورستتتان با رتبههای توستتعه آن وجود دارد و این عدم تناستتس و یافتن عل و راهکارهای ارتقای آن مستلله اصتلی نویستندگان این تحقیق میباشتد. این تحقیق چوار مرحله با یبرگان در حوزه توستعه مصتاحبه داشتته استت که ماحصت آن رستیدن به 29 متغیر تاریرگذار بر عدالت زیستت محیطی کاشتان استت . این متغیر ها با نظر یبرگان به 10 پیشتران تبدی شتدند و از رریق نرم افزار میک مک پیشتران های اصتلی شتناستایی و وارد نرم افزار ستناریو ویزارد شتدند . این پیشتران ها به ترتیس اولویت عبار از آموزش زیستت محیطی، اقتصتاد ستبز ، مشتارکت ستبز ، انرژی پاک، فناوری ستبز، فرهنگ محیط زیستتی، کشتاورزی ستازگار، حقوق محیط زیستتت ، حق ربیعت و برنامه ریزی شتتوری متناستتس با محیط زیستتت می باشتتند. آموزشتوای زیستت محیطی زمانی میتوانند مومترین پیشتران در تحقق عدالت زیستت محیطی باشتند که برای تمام اقشتار و کاربردی باشتند. زم استت اقتصتاد نه مبتنی بر صتنایت وابستته و ستتتت بلکه مبتنی و بر صتتنایت فرهنگی رشتتد یابد. همامین با مردمی ستتازی نوادهای تصتمیمگیر، مجری و نارر در زمینه محیط زیستت می توان از رریق ارتقام مشتارکت اجتماعی، گامی بلند در راستای تحقق عدالت زیست محیطی برداشت.