Authors | احمد اشرفی,زهره یادگاری |
---|---|
Conference Title | سومین همایش ملی پژوهش های نوین دانشگاهی در هنر معماری و عمران ÷ |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۰-۰۶-۱۰ - ۲۰۲۰-۰۶-۱۰ |
Event Place | 1 - تهران |
Presented by | دانشکده فنی انقلاب اسلامی تهران |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | National Conferences |
Abstract
آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنز، گنجینه بی نظیری از انواع هنرهای اسلامی است که در عین مساحت کم نمودی از همنشینی بی بدیلی از گره ها، نقوش هندسی، خطوط کوفی، خطوط تزئینی، مقرنس و سایر تزئینات اسلامی است. در این بنای بی نظیر تنوع زیادی از انواع گره ها در بخش های مختلف بنا و با روش های مختلف ساخت دیده می شود که با ظرافت اجرا و دقت بی نظیر ساخت آن، زینت بخش در و دیوار و بام بنا شده است. این مقاله ضمن معرفی گره های به کار رفته در بنا، به محل بکارگیری هر گره، تکنیک و روش اجرای آن و نمونه های مشابه آن پرداخته است. در انتها با تحلیل نحوه هم نشینی این گره ها در بخشی از نمای سردر عوامل وحدت بخش به این گره ها در هشت عامل رنگ، تناسب، تنوع و تقارن، تکنیک اجرا، الگوها، متن زمینه، هماهنگی اشکال و خرد کردن آلات بررسی شده است که معمار با رعایت این قواعد توانسته است در عین تنوع ایجاد وحدت و زیبایی در طرح این تزئینات داشته باشد و به شکل هنرمندانه ای گره های مختلف را انتخاب و در کنار هم چیده است.
tags: گره، تزئینات معماری دوران اسلامی، هندسه، آرامگاه شیخ عبدالصمد