نویسندگان | مریم اسماعیلی,علی عالی انوری,ملیحه عباس زاده |
---|---|
نشریه | زمین شناسی مهندسی(انجمن مهندسی زمین شناسی ایران) |
شماره صفحات | ۱۹ |
شماره مجلد | ۱۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۱۱/۰۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
یکی از مهم ترین عوامل موثر در جریان آب در توده سنگها و محیطهای درزهدار نفوذپذیری توده سنگ است. با توجه به اهمیت آگاهی از مقدار آب ورودی به درون تونلها،بررسی وضعیت نفوذپذیری توده سنگهای مسیر تونل بسیار حائز اهمیت است. از آن جا که آزمایشهای متداول تعیین نفوذپذیری نظیر آزمایش لوژان بسیار زمانبر و هزینه بر هستند ضروری است تا در کوتاهترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه یک دید کلی نسبت به میزان تراوایی سنگهای محل احداث تونل به دست آید. استفاده از روشهای هوشمند به منظور تخمین یا طبقهبندی دادهها به ویژه در مسائل مهندسی در دهههای اخیر متداول بوده است. الگوریتمهای زیادی به این منظور طراحی و بهینهسازی شدهاند. از میان این روشها میتوان به الگوریتم ماشین بردار پشتیبان اشاره کرد. در این تحقیق به منظور پهنهبندی مسیر تونل انتقال آب امیرکبیر از نقطه نظر نفوذپذیری از روش ماشین بردار پشتیبان استفاده شده است. به منظور بهینهسازی پارامترهای این الگوریتم، روش جستجوی تصادفی انتخاب شده است. نتایج حاصل نشان 10 % است. همچنین نتایج به دست آمده نشان / میدهد که دقت مدلسازی صورت گرفته با استفاده از این روش بر اساس دادههای آزمایش 01 میدهند که بیش از 50 درصد از مسیر تونل در رده با تراوایی کم قرار گرفته است که خطرچندانی از نظر نفوذ آب برای تونل نخواهد داشت.
tags: تونل امیرکبیر، نفوذپذیری، پهنهبندی، ماشین بردار پشتیبان