اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تعارضات همشیران

Authorsفریبرز صدیقی ارفعی,محبوبه خنشان,ریحانه تابش
Journalپیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۰/۱۰/۲۶
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تعارضات همشیران در بین دانش‌آموزان پسر انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را کلیه دانش‎‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان کاشان تشکیل می‌دادند که از این میان تعداد 30 دانش‌آموزکه حداقل دارای یک خواهر/ برادر بودند (با سن 4 سال به بالا و کسب نمره 70 به بالا در پرسشنامه رابطه با خواهر/ برادر) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و‌ به‌صورت تصادفی در دو گروه‌ آزمایش و گواه جایگزین شدند. به‌منظور گرد‌آوری اطلاعات از پرسشنامه رابطه با خواهر/ برادر (هودسون و همکاران، 1995) استفاده شد. سپس برنامه آموزش مهارت‌ حل‌مساله برای افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای اجرا گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد و یافته‌های حاصل نشان داد که آموزش مهارت حل مساله بر کاهش تعارضات بین همشیران اثربخش بوده است. پیگیری نتایج در یک دوره 2 ماهه نیز حاکی از ماندگاری اثر این آموزش بود.

tags: مهارت حل مسئله، تعارض، تعارض همشیران