رابطه ذه نآگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان مادران کودکان ک متوان ذهنی

Authorsفریبرز صدیقی ارفعی,فاطمه حسامپور
Journalمددکاری اجتماعی
Page number۴۲
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۵/۱۱/۲۳
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه یآماری این پژوهش شامل کلیه ی مادران کودکان معلول ذهنی، که به موسسات نگهداری این کودکان در شهر کاشان مراجعه می کردند بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 80 نفر انتخاب و با فرم کوتاه پرسشنامه ذه نآگاهی )MSPSS( آزمو نهای حمایت اجتماعی ادراک شده و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ مورد آزمون قرارگرفتند. )FMI( فرایبرگ نتایج: نتایج تحقیق نشان داد بین ذه نآگاهی و حمایت اجتماعی با سلامت روان مادران کودکان معلول ذهنی رابطه معنا داری وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: با عنایت به نتایج پژوهش، ذه نآگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده سلامت روان را پیش بینی م یکند از این رو می توان با تقویت حمایت اجتماعی ادراک شده وآموزش ذهن آگاهی موجب ارتقاء سلامت روان مادران کودکان معلول ذهنی شد و از بروز اختلالات روانی در آ نها جلوگیری کرد.

tags: ذهن آگاهی-حمایت اجتماعی ادراک شده -سلامت روان -کودکان کم توان ذهنی -