Authors | نجمه اسکندری خزاقی,فریبرز صدیقی ارفعی,اصغر جعفری,محمدجواد یزدانی ورزنه |
---|---|
Journal | مطالعات آموزش و یادگیری |
Page number | ۵۱ |
Volume number | ۱۳ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای تعارض والد-فرزندی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و نمویافتگی عاطفی در دختران نوجوان انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دختران متوسطه دوم در شهر کاشان در سال تحصیلی ۱۳۸۹-۹۹ بودند. از این جامعه آماری ۲۵۰ دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های الگوهای ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی، نمویافتگی عاطفی سینگ و بهارگاوا و تعارض والد-فرزند اشتراوس استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. جهت گیری گفت و شنود بر نمونایافتگی تاثیر منفی معنی دار و جهت گیری همنوایی بر نمونایافتگی عاطفی تاثیر مثبت معنی دار دارد. جهت گیری گفت و شنود خانواده به صورت منفی و جهت گیری همنوایی به صورت مثبت بر تعارض والد-فرزندی تاثیر دارد. تعارض والد-فرزند رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و نمویافتگی عاطفی نوجوانان را واسطه گری می کند. بنابراین، الگوهای ارتباطی خانواده و تعارض والد-فرزند در نمویافتگی عاطفی دختران نقش تعیین کننده دارد.
tags: الگوهای ارتباطی خانواده، تعارض والد-فرزند، نمویافتگی عاطفی، نوجوان دختر