Authors | فریبرز صدیقی ارفعی,نجمه اسکندری خزاقی,خدیجه شیروانی |
---|---|
Journal | رویش روان شناسی |
Page number | ۲۵ |
Volume number | ۱۳ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۹۳/۰۳/۰۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | JCR |
Abstract
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با کیفیت زندگی و پریشانی روانشناختی در دانشآموزان دختر بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر 20-15 ساله شهرستان کاشان در سال تحصیلی1403-1402بود که از میان آنها تعداد 220 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مقیاس پریشانی روانشناختی (DASS-21، لاویبوند و لاویبوند، 1995)، پرسشنامه خودشفقتورزی (SCQ، نف، 2003)، پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF، سازمان جهانی بهداشت، 1996) و فرم کوتاه طرحوارههای ناسازگار اولیه (YSQ-SF، یانگ، 1999) استفاده شد. دادهها به وسیله تحلیل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمام طرحوارهها بر کیفیت زندگی و خودشفقتورزی به صورت منفی و معنادار و بر پریشانی روانشناختی به صورت مثبت و معناداری اثر مستقیم دارند (05/0>p). همچنین، خودشفقتورزی به صورت مثبت و معنادار بر کیفیت زندگی و به صورت منفی و معنادار بر پریشانی روانشناختی اثر مستقیم دارد و تمام حوزههای طرحوارههای ناسازگار اولیه، بهطور غیرمستقیم، میتوانند بر کیفیت زندگی و پریشانی روانشناختی تأثیر بگذارند (05/0>p). مدل از برازش مطلوب برخوردار بود. میتوان نتیجه گرفت که خودشفقتورزی میان حوزههای طرحوارهای با کیفیت زندگی و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر نقش میانجیگری ایفا میکند
tags: پریشانی روان شناختی، خودشفقت ورزی، طرحوارههای ناسازگار اولیه، کیفیت زندگی