Authors | اسداله بابایی فرد |
---|---|
Journal | دوفصلنامهی علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی |
Presented by | دانشگاه کاشان |
Page number | ۲۵۷-۲۸۷ |
Volume number | ۱۳ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۰-۱۲-۱۵ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
امروزه ما در زمینهی پایبندی به سبک زندگی اسلامی، در معنایِ واقعیِ آن، شاهد برخی پارادوکسها و چالشهای بنیادی هستیم. برای پاسخگویی به چرایی چنین پارادوکسها و چالشهایی ما نیازمند بررسیهای نظری و تجربی گسترده هستیم. جامعهی آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه کاشان بوده است. روش این پژوهش از نوع روش پیمایشی و جمعیت نمونه¬ی آن 329 نفر بوده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شده است. آزمونهای رابطه¬ی میان پایبندی به سبک زندگی اسلامی و ویژگیهای عمومی پاسخگویان نشان دادند که: محل تولد، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، رشتهی تحصیلی، مقطع تحصیلی، قومیت و مذهب ارتباطی با میزان پایبندی به سبک زندگی اسلامی نداشتهاند. در آزمون فرضیات پژوهش نیز نتایج زیر به دست آمد: 1. بین متغیرهای پایگاه اقتصادی - اجتماعی، سن، وضعیت تحصیلی و جمعیت خانوار پاسخگویان و میزان پایبندی به سبک زندگی اسلامی در میان آنها رابطهی معنادار وجود ندارد؛ 2. متغیرهای امکانات فرهنگی، عملکرد گروه مرجع جهانی و گذران اوقات فراغت تأثیر معنادار در پایبندی دانشجویان به سبک زندگی اسلامی ندارند؛ 3. بین متغیرهای عملکرد تربیتی و فرهنگی خانواده، سرمایهی فرهنگی، عملکرد تربیتی و فرهنگی دانشگاه، سرمایهی اجتماعی، عملکرد گروه دوستان در زمینهی تربیتی و فرهنگی، عملکرد گروه مرجع ایرانی و عملکردِ رسانههای ارتباط جمعی ایرانی با متغیر پایبندی به سبک زندگی اسلامی رابطهی معنادار و مستقیم وجود دارد؛ 4. متغیر عملکرد رسانههای ارتباط جمعی جهانی تأثیر معنادار و معکوس در پایبندی به سبک زندگی اسلامی دارد. در پایان پژوهش راهکارهایی برای رویارویی با چالشهای پایبندی به سبک زندگی اسلامی ارائه شده است.
tags: عملکرد تربیتی خانواده، عملکرد تربیتی دانشگاه، عملکرد گروههای مرجع، عملکرد رسانههای ارتباطی، پایبندی به سبک زندگی اسلامی.