Authors | اسداله بابایی فرد,امین حیدریان |
---|---|
Journal | فصلنامهی علمی - پژوهشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات |
Page number | ۳۷ |
Volume number | ۱۵ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۹۸/۰۶/۲۶ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
این پژوهش به بررسی تأثیر اینترنت بر سرمایهی فرهنگی و شکلگیری سرمایهی فرهنگی آنلاین در فضای مجازی میپردازد. در این مطالعه از نظریههای مانوئل کاستلز و هوارد رینگلد در حوزهی مطالعات اینترنت و فضای مجازی و نیز نظریهی سرمایهی فرهنگی پییر بوردیو، به عنوان چهارچوبهای نظری پژوهش، بهره گرفته شده است. روش این تحقیق از نوع پیمایش اجتماعی و جامعهی آماری مورد بررسی آن دانشجویان دانشگاههای دولتی و علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 93-92 بوده است (برابر با 9540 نفر) که از این میان تعداد 380 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نتایج نشان میدهند که بین ابعاد گوناگون بهرهگیری از اینترنت، یعنی «مدت و میزان استفاده از اینترنت»، «مهارت در بهرهگیری از اینترنت»، «استفاده از سایتهای علمی اینترنت»، «استفاده از سایتهای هنری اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «شبکههای اجتماعی مجازی» با «سرمایهی فرهنگی» رابطهی معنادار و مستقیمی وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر، تأثیر مستقیم متغیرهای «مهارت در بهرهگیری از اینترنت»، «استفاده از سایتهای علمی اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از سایتهای هنری اینترنت» بر «سرمایهی فرهنگی» را نشان میدهد.
tags: اینترنت، سرمایهی فرهنگی، ذائقهی فرهنگی، خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی، شبکههای اجتماعی مجازی.