Authors | اسداله بابایی فرد,خدیجه شرقی گورابی |
---|---|
Journal | فصلنامهی علمی - پژوهشی جامعهپژوهی فرهنگی |
Page number | ۱ |
Volume number | ۲ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۹۴/۰۸/۲۰ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریههای پیر بوردیو دربارة کنش، میدان و سرمایة فرهنگی، به بررسی تأثیر سرمایة فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرداخته است. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و جامعة آماری آن دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه¬های دولتی و آزاد اسلامی کاشان و پیام نور آران و بیدگل در سال تحصیلی 90-1389 بوده است. حجم نمونة پژوهش، با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 245 نفر بوده است. نتایج پژوهش نشان می¬دهند که بین مشارکت آموزشی و فرهنگی، مصرف کالاهای فرهنگی، رفتارها و رویه¬های فرهنگی، ارزش¬های تحصیلی و شغلی خانواده، تأثیرپذیری دانشجویان از رسانههای ارتباط جمعی و سرمایة فرهنگیِ دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آن¬ها رابطة معنادار و مستقیم وجود دارد. به طور کلی، از نظر میزان اهمیت و تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابستة پژوهش، در تحلیل چند متغیره و تحلیل مسیر، مهم¬ترین متغیرها، به ترتیب، عبارتند از: 1. سرمایة فرهنگی، 2. مشارکت آموزشی و فرهنگی، 3. تأثیرپذیری از رسانههای ارتباط جمعی.
tags: سرمایة فرهنگی، پیشرفت تحصیلی، مصرف کالاهای فرهنگی، رفتارها و رویه¬های فرهنگی، مشارکت آموزشی و فرهنگی