| نویسندگان | مریم بلندی ,دریا خسروی |
| همایش | سومین کنگره بین المللی حقوق سلامت |
| تاریخ برگزاری همایش | 2025-05-13 - 2025-05-14 |
| محل برگزاری همایش | 1 - رشت |
| ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه علوم پزشکی گیلان |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
آماده کردن شهروندان جهت زندگی مناسب در محله، کشور و محیط بین المللی نیازمند فراهم نمودن فرصت های آموزشی و تربیتی است. بخش مهمی از مسئولیت آموزش در زمینه ی به عهده گرفتن نقش ها و آموزه های مدنی در جامعه بر عهده ی آموزش و پرورش است؛ چرا که هدف از ایجاد و توسعه نظام های آموزشی، تربیت شهروندان کارآمد و موثر و فعال جامعه می باشد و آینده ی هر کشوری با میزان توانمندی، آگاهی و اخلاق مداری شهروندان گره خورده است. در این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی به بررسی وظایف آموزش و پرورش که علاوه بر آماده سازی دانش آموزان برای مشاغل و حرفه های مختلف؛ وظیفه ی مهیا نمودن افراد برای زیستن صحیح و سالم در اجتماع و به عهده گرفتن حقوق و تکالیف اجتماعی و فردی را نیز به عهده دارد، پرداخته می شود و آموزش های مدارس اعم از آموزش رسمی (کتاب های درسی، بخشنامه ها، دستورالعمل ها، مجلات آموزشی و نرم افزارهای مربوطه) و آموزش غیر رسمی و پنهان ( خصوصیات رفتاری و اخلاقی که به طور رسمی در برنامه ها و محتوای درسی آموزش و پرورش گنجانده نشده است) در خصوص آموزش حقوق شهروندی دانش آموزان مورد بررسی قرار می گیرد.. هدف از این پژوهش درک رویکرد آموزش و پرورش نسبت به آموزش حقوق شهروندی به بررسی و درک برنامه های رسمی و محتوای کتب درسی و تمرکز بر کارکرد آموزشی نهاد آموزش و پرورش ایران است.