نویسندگان | حمید رضا فهیمی تبار |
---|---|
نشریه | حدیث پژوهی |
شماره صفحات | ۱۷۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۵/۰۶/۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هر متن ادبی، برآمده از ساختار متن قبلی و برآیند تعامل و وابستگی در دو ساحت ساختاری و معنایی و معرّقی از نقلقولها به شمار میرود، نهجالبلاغه به اعتبار یک متن، حاوی بینامتنی قرآنی، احادیث نبوی و اشعار عرب است. ازآنجاکه بینامتنی به سه گونۀ اجترار، امتصاص و حوار تقسیم میشود، برای پاسخ به این پرسش که بینامتنی احادیث نبوی در نهجالبلاغه از کدام نوع است، در این مقاله ابتدا کلام رسول خدا2 و یادکردهای سیرۀ او از نهجالبلاغه استخراج شده و نوع بینامتنی آنها مشخص شده است و سپس کارکردهای احادیث رسول خدا2 مورد بررسی قرار گرفته است. آنجا که حضرت همگان را با بیان «وَاسْتَنُّوا بِسنتهِ فَإِنَّهَا أَهْدَی السُّنَن» به پیروی از سنت رسول خدا2 دعوت میکنند، کارکرد ترویجی ظهور میکند؛ و زمانی که فرمان پیامبر 2 در جملۀ «غَیرُوا الشَّیبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْیهُودِ» را تابع اوضاع ویژۀ دوران پیامبر2 معرفی میکند، ما را به اسباب الحدیث برای فهم احادیث توجه میدهد؛ و آنگاه که برای فهم فتنه در آیۀ اول سورۀ عنکبوت به کلام پیامبر2 اسناد میکند، ما را به کارکرد تفسیری رهنمون میکند و رجم زانی توسط رسول خدا2 و سپس نماز خواندن بر جسد او را پایۀ احتجاج خود در برابر خوارج قرار میدهد تا کار کرد احتجاجی روایت را نشان دهد. بدینترتیب نگارنده نشان داده است آوردن سخن و سیرۀ رسول خدا2 در نهجالبلاغه، کارکردهایترویجی، فقهالحدیثی، تفسیری، جدلی و استدلالی و اقناعی دارد.
tags: امیرالمؤمنین، رسول خدا، نهجالبلاغه، روابط بینامتنی، حدیث نبوی، کارکرد