طراحی الگو انواع خدمات هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی با رویکرد فراترکیب

Authorsمحدثه مرادی مهر,علی فرهادیان
Journalفصلنامه مدیریت کسب و کار بین المللی
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۲/۰۳/۳۰
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

دنیای امروز پر از پیچیدگی‌هایی است که سازمان‌ها را درزمینهٔ رشد و تعالی با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است. اگرچه شرکت‌های هلدینگ در بخش تجارت داری قدمت طولانی‌ می‌باشند و در اقتصاد یک کشور نقش مهمی بر عهده‌دارند اما دانش و کمی ‌در مورد چگونگی خدمات هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی وجود دارد؛ بنابراین ضروری است که این شرکت‌ها که سهم بسزایی در اقتصاد ملّی دارند برای موفقیت، یک الگوی جامع از خدمات و یک استراتژی مناسب داشته باشند؛ لذا در راستای این هدف، پس از مطالعه مبانی نظری، صد هلدینگ موفق نوآوری و تجاری‌سازی در سطح بین المللی شناسایی شدند و از جنبه‌های مختلف با استفاده از روش فراترکیب موردمطالعه قرار گرفتند. با عنایت به مطالعات تطبیقی انجام‌گرفته، مبانی نظری و در نظر گرفتن شرایط بومی کشور ایران، الگویی از انواع خدمات در هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی در کشور ایران طراحی گردید. درنهایت ابعاد و الگوی استخراج شده به نظرخواهی خبرگان گذاشته شد و ضمن تحلیل نظرات، الگوی نهایی ارائه گردید. نتایج نشان داد که خدمات در هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی، شامل شانزده بعد اصلی است که درنهایت به چهار بعد نهایی شامل: مدیریت مالی، آموزش، تحقیق و توسعه و مرکز رشد تقسیم‌بندی شدند و مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. یافته‌های حاصل از اعتبار یابی الگو نشان داد که این طراحی مورد موافقت صاحب‌نظران قرارگرفته است. اکثر صاحب‌نظران معتقدند که الگو انواع خدمات سازمانی طراحی‌شده برای هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی مناسب و کاربردی است و می‌تواند باعث بهبود عملکردهای این هلدینگ‌ها گردد.

tags: طراحی الگو هلدینگ بین المللی خدمات نوآوری خدمات تجاری‌سازی فراترکیب