نویسندگان | علی اصغر پورعزت,فاطمه فتحی |
---|---|
نشریه | تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف: دائرهالمعارفنویسی و تلاش در جهت توسعه دانش، نیازمند همکاری گروههایی از افراد متخصص است. از طرفی، در صورت انتشار دائرهالمعارفی به نام یک سازمان یا دانشگاه، امکان استفاده از ظرفیتهای گوناگون افراد مختلف فراهم میشود که برای تحقق این امر، نیاز به گروههای کار فرازمانی و فرامکانی احساس میشود. بهگونهای که در دورههای کاری طولانی و فراتر از یک نسل (فرازمانی و فرانسلی) و فارغ از حضور در یک مکان مشخص و سیستمهای سنتی (فرامکانی)، همکاری صورت گیرد. روش: در این پژوهش، طی مطالعه تطبیقی، با بررسی سه دائرهالمعارف دانشگاهی بزرگ جهان (دائرهالمعارف آکسفورد، دائرهالمعارف دانشگاهی آمریکایی و دائرهالمعارف فلسفه استنفورد) و مقایسه ویژگیهای آنها، به ضرورت طراحی دائرهالمعارف دانشگاه تهران پرداخته شده است و در نهایت، یک الگوی ذهنی از دائرهالمعارف دانشگاه تهران ارائه میشود. یافتهها: بر این اساس، با استفاده از دائرهالمعارف بر خط دانشگاه تهران، بر کاربرد اطلاعاتی جامع، دیرپا، منسجم و موثق تأکید میشود. در این پژوهش، با بررسی چند دائرهالمعارف بزرگ دانشگاهی، سعی شد نقاط قوت و ویژگیهای آنها مورد بررسی و توجه قرار گیرد. به طور کلی، به نظر میرسد که بقا و توسعه این آثار، به شدت به اهتمام جمعی اعضای یک گروه متخصص به صورت فرازمانی و حتی فرامکانی، وابسته است. نتیجهگیری: در این پژوهش، به بررسی و مفهومپردازی اصطلاح «دائرهالمعارف دانشگاه تهران» پرداخته شده است. مفهومی که توجه به آن در جامعه علمی، احساس میشود. به نظر میرسد انتشار دائرهالمعارف دانشگاهی چون دائرهالمعارف دانشگاه تهران، بر امکان ایجاد کتابخانههای تعالیگرا و توجه به مدیریت دانش تاکید داشته و موجب مستندسازی دستاوردهای علمی دانشپژوهان و متخصصین در حوزههای علمی گوناگون شود.
tags: دائرهالمعارف دانشگاهی- دائرهالمعارف دانشگاه تهران- گروههای کار فرازمانی- گروههای کار فرامکانی