نویسندگان | سعید گلابی-حمید مسفروش-محسن ایرانی رهقی |
---|---|
نشریه | مجله علمی پژوهشی مکانیک سازه ها و شاره ها |
ارائه به نام دانشگاه | University of Kashan |
شماره صفحات | ۹۹-۱۰۶ |
شماره سریال | ۱ |
شماره مجلد | ۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۷-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
طراحی بهینهی سیستم های شامل روتورهای دوار، بطوریکه سیستم دارای خواص ارتعاشی مناسب باشد، یکی از فاکتورهای مهم در نحوهی عملکرد و راندمان تجهیزات دوار می باشد. ارتعاش تجهیزات دوار معمولا ناشی از عواملی همچون نامیزانی، عدم همراستایی، سایش اجزاء و قطعات متحرک و دیگر عوامل میباشند. فرکانس این نیروهای ارتعاشزا، معمولا ضرائب صحیحی از دور کاری روتور میباشند و بنابراین هرچه سرعتهای بحرانی روتور از سرعت دوران کاری دورتر باشند، تجهیز در محدودهی امنتری کار می کند و اتصالات و تجهیزات وابسته به ماشین از جمله یاتاقانها در سیکلهای زمانی طولانیتری نیاز به بازبینی و یا تعویض مجدد خواهند داشت. در این مقاله ابتدا با استفاده از روش مایکل اشتاد-پروهل سرعت اول بحرانی ویرلینگ مربوط به مدل روتور یک دستگاه سانتریفیوژ چند پله ایی بدست می آید و سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک، محل بهینهی یاتاقانها در این روتور، بطوریکه سیستم دارای بیشترین سرعت بحرانی اول به ازای کمترین تعداد یاتاقان باشد، مشخص میشود.