EN عنوان مقاله | the artwork as a structure of consiousness: an introduction on what Art is |
---|---|
نویسندگان | حمید ملک زاده-شقایق محمدزاده |
نشریه | هنرهای زیبا؛ هنرهای تجسمی |
عنوان لاتين مجله | The Journal of Fine Arts: Visual Arts |
كد DOI/DOR | https://doi.org/10.22059/jfava.2019.269870.666076 |
شماره صفحات | ۱۳-۲۲ |
صفحه پايان | 22 |
شماره سریال | ۲۵ |
شماره مجلد | ۳ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹-۰۹-۱۴ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
چکیده
مسئله اساسی در پدیدارشناسی استعلایی ادموند هوسرل،در همه دورههای تفکری که به او نسبت دادهاند، بحث درباره بنیان یقینی دانش است. پژوهش حاضر تلاشی برای به کار بردن آنچه ادموند هوسرل از دانش یقینی افاده کرده بود به اعتبار امر هنری است. از آنجایی که هر بحثی درباره پدیدارشناسی استعلایی به یک معنا بحث درباره نحوه دادگی چیزها بعنوان هستیهایی بدنمند،برای سوبژکتیویته،و بیناسوبژکتیویتههای به لحاظ بدنی موقعیت یافته در جهان است، هدف ما در این پژوهش مشخص کردن رابطه میان این دادگی بدنمند و موقعیت یابی بدنی با اثر هنری،و از این طریق ارائه فهمی پدیدارشناسانه از چیستی اثر هنری متناسب با پدیدارشناسی استعلایی ادموند هوسرل است. ما برای این کار از طریق گرد آوردن مجموعهای از دادههای ممکن در ادبیات فلسفی ادوند هوسرل،و برخی از مفسرانش، هدف خودمان را دنبال کردهایم. در این راه، برای تبیین چیستی اثر هنری بعنوان محتوای یک جور رابطه پدیدارشناختی میان هنرمند و هستی مادی اثر هنری از روشی توصیفی-تحلیلی استفاده شده است.براساس نتایج بدست آمده، اثر هنری یک جور حاضر سازی رویآوردی جهان در یک جور رویآورندگی هنرمندانه است.به طوری که هر اثر هنری یک جور حاضر سازی رویآوردی بدنمند جهان است آنطور که در تجربه رویآوردی هنرمند دیده شده است.این در مغایرت کامل با تئوریهای بازنمایی قرار میگیرد.
tags: بدن، بدنمندی، اثر هنری، تجربه رویآوردی، پدیدارشناسی هنر