CV
QR


Asghar Jafari

Asghar Jafari

Associate Professor

عضو هیئت علمی تمام وقت

College: Faculty of Humanities

Department: Psychology

Degree: Ph.D

CV
QR
Asghar Jafari

Associate Professor Asghar Jafari

عضو هیئت علمی تمام وقت
College: Faculty of Humanities - Department: Psychology Degree: Ph.D |

My affiliation

Asghar Jafari, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran

نمایش بیشتر

مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و آموزش شفقت به خود در تاب آوری و کاهش آسیب پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری (خواندن و نوشتن)

Authorsفرزانه امجدیان,اصغر جعفری,محمد قمری
Journalفرهنگ مشاوره و روان درمانی
Page number۱۵۱
Volume number۱۴
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At1402/03/02
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و آموزش شفقت به خود در تاب آوری و آسیب پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری خواندن و نوشتن صورت گرفت. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران کودکان دارای اختلال یادگیری مراجعه کننده به کلینیک پیوند آموزش و پرورش شهرستان ملارد در سال تحصیلی1400-1399 تشکیل می دادند. تعداد 45 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون )2003( و آزمون25 -SCL دراگوتیس و همکاران )1963( بود. نتایج آزمون بونفرونی نشان داد تفاوت بین درمان هیجان مدار با آموزش شفقت به خود در متغیرهای تاب آوری و آسیب پذیری روانی- بدنی مادران معنی دار است؛ به این معنی که درمان هیجان مدار بیشتر از آموزش شفقت به خود بر تاب آوری و آسیب پذیری روانی-بدنی مؤثر است. با توجه به نتایج به دست آمده می تون از هر دو رویکرد به ویژه درمان هیجان مدار جهت بهبود تاب آوری و آسیب پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری و به تبع آن افزایش کیفیت زندگی آنان استفاده نمود.