اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری بر خردمندی زوجین نامزد (دورة آشنائی)

Authorsعلیرضا صادقی میاب,عبدالله شفیع آبادی,کامران شیوندی,ابوطالب سعادتی شامیر,اصغر جعفری
Journalمجله علوم پزشکی رازی
Page number۲۸۹
Volume number۲۹
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۱/۱۱/۱۵
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

زمینه و هدف: ازدواج تأثیر به سزائی بر ابعاد مختلف زندگی از جمله سلامت روانی دارد و از مهمترین مراحل بخش ازدواج دوره آ شنایی زوجین میبا شد. بنابراین هدف مطالعه، برر سی تأثیر آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطر ساز با رویکرد شناختی- رفتاری بر خردمندی زوجین بود. روش کار: طرح مطالعه نیمه آزمایشی بر ا ساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود که در شهر ری در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری تمام زوجین نامزدی بودند که در سال 1399 به مراکز مشاوره یا مراکز مشابه در شهر ری مراجعه نمودند. نمونه آماری پژوهش شامل 26 زوج از زوج های نامزد بودند که به صورت گمارش ت صادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (13 زوج در هر گروه) قرار داده شـدند. ابزار پژوهش شـامل پرسـشـنامه آردلت (2003) بود که آن را شـرکت کنندگان قبل و بعد از مداخلات آموزشی تکمیل نمودند. به منظور انجام تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته ها: تحلیل داده ها نشـــان داد بین خردمندی زوجین نامزد با آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرســـاز با رویکرد شــناختی- رفتاری ارتباط مثبتی وجود دارد، ولی در گروه گواه این چنین اثر مثبتی دیده نشــد و نیز مولفه آموزش قبل از ازدواج بر خردمندی تأثیرگذار بود. نتیجه گیری: به طور کلی می توان بیان داشـــت که بین آموزش های قبل از ازدواج با بالاتر رفتن خردمندی زوجین نامزد و تصـــمیم گیری صـــحیح آنها ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش لزوم توجه به آموزش قبل از ازدواج را برای زوجین نامزد جهت رشد خردمندی و تصمیم صحیح آنان نشان می دهد.

tags: آموزش قبل از ازدواج، رویکرد شناختی- رفتاری، آموزه های دینی، خردمندی