Authors | شهناز مرادطلب,اصغر جعفری |
---|---|
Journal | روان شناسی معاصر |
Page number | ۱۴۵۴ |
Volume number | ۱ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۹۴/۰۲/۲۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC ,SID |
Abstract
سازههای روانشناختی نظیر سبک دلبستگی و خودهایممکن در ایجاد افسردگی در دانشجویان دارای شکست عاطفی نقش مهمی دارند از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و خودهایممکن با افسردگی در دانشجویان دارای شکست عاطفی انجام شد. به شیوه ی نمونهگیری هدفمند، 100نفر از میان دانشجویان دختر و پسر مجرد دارای شکست عاطفی شهر کرج که حداقل 6ماه از شکست عاطفی شان میگذشت و علائم شکست در آنها باقی مانده بود، انتخاب شدند و به پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، پرسشنامه فرم (ب) خودپنداره راجرز، و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس پاسخ دادند. نتایج نشان داد بین سبکهای دلبستگی و خودهای ممکن با افسردگی رابطه معناداری وجود دارد (05/0< P). زیرمقیاس (نزدیکی، وابستگی)، و خودهایممکن با افسردگی رابطه منفی معناداری دارد. همچنین زیرمقیاس اضطراب باافسردگی، رابطه مثبت معناداری داشت. این بررسی نشان می دهد که سبکهای دلبستگی و خودهای ممکن سطح افسردگی دانشجویان دارای شکست عاطفی را پیشبینی میکند.
tags: سبکدلبستگی؛ خودهایممکن؛ افسردگی؛ شکست عاطفی