نقش فضای سبز محیط آموزشی در ارتقاء یادگیری دانش آموزان هنرستان‌های دخترانه (مطالعه موردی: دانش‌آموزان هنرستان دخترانه کتابچی کاشان)

Authorsسارا نجفی,جواد دیواندری,محمدرضا حاتمیان
Journalمعماری شناسی
Page number۱
Volume number۶
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۲/۱۱/۰۱
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

دوران دانش‌آموزی یکی از دوران مهم زندگی هر انسانی است که در آن یادگیری صورت می‌گیرد و فضای آموزشی نیازمند محیطی است که با قرارگیری دانش آموز در این محیط و با تاثیر محیط بر ذهن فراگیر، یادگیری دروس ارتقاء یابد. بنابراین امر یادگیری و ارتقاء آن نیازمند بستر مناسبی است که عوامل مؤثر بر یادگیری در آن بستر فراهم شده باشد. هدف از این پژوهش ارزیابی وجود فضای سبز از دید دانش‌آموزان در فضای داخلی و خارجی کلاس درس و تاثیر آن بر یادگیری آنان می‌باشد.. روش انجام پژوهش کیفی و توصیفی- تحلیلی، از طریق مطالعات کتابخانه‌ای، همچین تهیه و ایجاد پرسشنامه می‌باشد که از طریق تحلیل پرسشنامه‌های دانش‌آموزان هنرستان دخترانه کتابچی کاشان، میزان انگیزه به منظور مطالعه و انجام دروس عملی آن‌ها در فضای سبز سنجیده شده و با توجه به علاقه آن‌ها جهت شکوفا شدن ارتقاء یادگیری در مدارس می‌توان فضای باز را مانند فضای بسته کلاس و کارگاه دروس عملی تلقی نمود تا از امکانات محیط بهره ببرند. و همچنین با ایجاد ارتباط بصری یا ملموس آن‌ها با فضای سبز نتایجی به دست آمده که نشان می‌دهد از دید فراگیران، در کلاس‌هایی که با فضای سبز ارتباط دارند میزان انگیزه آن‌ها به فراگیری دروس بیشتر شده و کلاس به محیط بانشاط‌تری تبدیل شده است.

tags: بهداشت‌ روان، منظر و سلامت‌، چشم‌ اندازه شفا بخش‌، شفا بخشی‌ باغ ایرانی