نقش گره چینی در تبیین محتوای بسته بندی صنایع دستی ایران

نویسندگانربابه خاتون پیله فروش,زهرا نصوحی
همایشاولین کنفرانس بین المللی بسته بندی صنایع دستی و توسعه پایدار
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۵-۱۲-۱۹
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

چکیده: بی تردید بسته بندی تاثیر زیادی بر میزان فروش آثار صنایع دستی دارد. هنر صنایع دستی ایران بسیاری از جوامع بشری را مجذوب خود کرده است. اگر این جذابیت با طرح های اصیل بسته بندی همراه شود اصالت آن را نیز به جهانیان بیان می نماید. نقوش گره چینی ایران یکی از زیباترین نقشهای هندسی است اگرچه مشترکاتی با دیگر سرزمینها از جمله کشورهای اسلامی دارد اما شاخص های خاص ایرانی آن، کاملا نقش های ایرانی را از سایرین جدامی سازد. به همین دلیل بعنوان یک نشان ایرانی می تواند در بسته بندی ارائه شود .با نگاهی دیگربسته بندییعنی حافظ کالای درون آن ، شاید کالبدی برای اسرارآفرینش کالا، کمک به کشف این رموز با زبان تصویرتوسط راهنمایی نقوش گره چینی دربسته بندی،ضمن احترام به هوش و دانایی هنر دوستان و هنر پروران،تاکیدی بر انتخاب شایسته خریدار ونمودی بر اصالت هنر ایرانی و پیوندمیان آنها ست.این مقاله برایپاسخ به پرسش اصلی ' آیا رابطه ای بین نقوش گره چینی با جنس مواد کالای صنایع دستیوجود دارد؟و سوال فرعی ' آیا رنگ آلتهای نقوش گره ها تاثیر گذاربر دریافت جنس کالا هستند ؟ ' است.هدف این نوشتار چگونگی پی بردن به محتوای درون بسته بندی از روی نقشهای گره چینیبکار رفته روی بسته بندی است.برای رسیدن به این هدف، از روش تحقیق میدانی و تحلیلیاستفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است.نقوش گره چینی از طریق زوایای آلتها (واحد سطح هندسی) دسته بندی می شود. این گروه بندی شامل:گره کند، گره تند،گره شل،گره کندشل ،گره تندشل ، درودگران و پیلی می باشد.بنظر میرسد نقوش گره چینی در طی تاریخ درکاربرد برخی از مواد آزموده شده اند.این پژوهش برای اثبات این فرضیه در صنایع دستی چوبی است.