طراحی مدلی برای محرک‌های همکاری ـ رقابت (نمونه پژوهش: هنرـ صنعت فرش دست‌باف ایران)

نویسندگانزهرا شوندی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی
نشریهمدیریت بازرگانی
شماره صفحات۳۵۷
شماره مجلد۱۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۹/۰۴/۱۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

هدف: این پژوهش با هدف اصلی طراحی مدل محرک‌های همکاری ـ رقابت در هنر و صنعت فرش دست‌باف اجرا شده است و اهداف فرعی آن، شناسایی محرک‌های همکاری ـ رقابت و بررسی روابط علّی میان محرک‌های همکاری ـ رقابت در هنر و صنعت فرش دست‌باف است. روش: پژوهش پیش رو، از نظر هدف اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی ـ کمی است. جامعه آماری آن تولیدکنندگان فرش دست‌باف ایران است که در مرحله نخست 32 نفر، در مرحله دوم 6 نفر و در مرحله سوم 14 نفر برای نمونه انتخاب شدند. شیوه نمونه‌گیری، غیرتصادفی و از نوع قضاوتی است. برای گردآوری اطلاعات از روش میدانی و دو ابزار مصاحبه و پرسش‌نامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از سه روش تحلیل محتوا برای شناسایی متغیرهای اولیه، روش مدیریت تعاملی برای شناسایی متغیرهایی نهایی و روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری برای شناسایی روابط میان متغیرها و در نهایت ترسیم مدل استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که در هنر یا صنعت فرش دست‌باف برای پیوستن به شبکه همکاری ـ رقابت ده محرک اصلی به نام‌های خلاقیت، استانداردسازی، صرفه‌جویی، نفوذ و تسلط، منابع منحصربه‌فرد، سود و منفعت، بازارسازی، برقراری ارتباط، شهرت و اعتبار و مقابله با مشکلات وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که محرک‌های کلیدی‌ و پرنفوذ همکاری ـ رقابت در هنر یا صنعت فرش دست‌باف، محرک‌های خلاقیت، استانداردسازی و صرفه‌جویی هستند.

tags: محرک‌ها همکاری ـ رقابت هنر ـ صنعت فرش دست‌بافت