نویسندگان | اسماعیل مزروعی نصرآبادی,حمیدرضا فتاحی خیرابادی,پیمان دولتشاه |
---|---|
نشریه | فصلنامه توسعه کارآفرینی |
شماره صفحات | ۱۴۱ |
شماره مجلد | ۱۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه بنگاههای دانشبنیان با توجه به نقش تعدیلگر بازارگرایی است. تحقیق حاضر ازمنظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، آمیخته (در فاز اول روش دلفی و در فاز دوم روش توصیفی-همبستگی) است. جامعه نمونه این پژوهش در روش دلفی، 30 نفر از خبرگان آگاه به موضوع (در قالب دو پانل 15 نفره) شامل اساتید، کارآفرینان و کارشناسان فعال با روش نمونهگیری گلوله برفی برای جامعه نمونه این پژوهش در روش دلفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامهای که محقق تنظیم کرده است و برای آزمون مدل نیز از روش توصیفی-همبستگی با جامعهی نمونهای شامل 180 کسبوکار دانشبنیان مستقر در مرکز تحقیقاتی اصفهان که با روش نمونهگیری غیر احتمالی(در دسترس) انتخاب شده بودند، استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در این فاز نیز پرسشنامه استاندارد(برای ابعاد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و بازارگرایی) و محقق ساخته شده (برای موفقیت کارآفرینانه) بوده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با نرمافزار Smart PLS2 نشان میدهد که آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه شرکتهای دانشبنیان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. علاوه بر این، بازارگرایی نقش تعدیلگر بین دو متغیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و موفقیت کارآفرینانه در این کسبوکارها دارد.
tags: بازاریابی کارآفرینانه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بازارگرایی موفقیت کارآفرینانه