نویسندگان | پوریا یزدانی,حسن قدرتی,حسین پناهیان,میثم عرب زاده,اسماعیل مزروعی نصرآبادی |
---|---|
نشریه | جامعه شناسی سیاسی ایران |
شماره صفحات | ۹۴۷ |
شماره مجلد | ۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
نیاز به کیفیت در خدمات حسابرسی از آنجا ناشی مـیشـود کـه بـین مـدیران شـرکت و سـرمایهگـذاران تقـارن اطلاعاتی وجود ندارد. از آنجـا کـه بحـث ارزشـیابی سهام شرکت مطـرح مـیباشـد، حسابرسـی یکـی از راههای مشخصکردن اعتبار اطلاعات صورتهـای مالی است. پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی و کاربردی بوده و پس از طی مراحل مختلف و با روش کیفی یا قضاوتی انجام شد. بخش کیفی تحقیق شامل مصاحبه با خبرگان بود. بنابراین جامعه آماری مورد نظر را خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (اساتید دانشگاه و کارشناسان در حوزه حسابداری و حسابرسی) تشکیل دادند. الگوی کنترل کیفیت برون سازمانی حسابرسی متشکل از 8 مولفه است. این مولفهها مشتمل بر کیفیت برون سازمانی حسابرسی، الزامات قانونی، موازین حرفهای، استقلال حرفهای، موازین اخلاق حرفهای، موکلین حسابرسی، کارکنان حرفهای موسسات حسابرسی، رقابت در بازار حسابرسی و عامه مردم بودند. جهت اندازهگیری متغیرها از روش نظرسنجی از کارشناسان و کارکنان سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی تحت بررسی استفاده شده است. لذا به منظور تعیین ارتباط بین متغیرها از برآورد معادلات ساختاری توسط نرم افزار Smart-PLS بهره گرفته شد.
tags: حسابرسی کنترل کیفی خارجی موسسات حسابرسی