شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف (مورد مطالعه: استان چهارمحال و بختیاری)

نویسندگانمریم محمدی ثانی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی,فتحعلی قشقائی فر
نشریهگلجام
شماره صفحات۴۳
شماره مجلد۱۵
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۰/۰۲/۰۸
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

رضایت مشتری برای بقای سازمان بسیار ضروری است. در سال‌های اخیر بازار فرش دستباف ایران توسط رقبا اشغال شده است. این موضع به علت کم توجهی به بحث رضایت مشتری است؛ درنتیجه در این تحقیق به شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستبافت پرداخته می‌شود. این تحقیق در 2 مرحله انجام می‌گیرد. در مرحله اول از دلفی به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و در مرحله دوم از روش تاپسیس به منظور رتبه‌بندی آن‌ها بهره گرفته ‌شده است. جامعه آماری این تحقیق در مرحله اول خبرگان فرش دستباف و در مرحله دوم مشتریان فرش دستباف در استان چهارمحال و بختیاری است. حجم نمونه اول ۱۵ نفر است و حجم نمونه دوم با استفاده از جدول مورگان ۴۰۰ نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف در ۹ بُعد خدمات پیش از فروش، خدمات حین فروش، خدمات پس از فروش، ویژگی‌های کیفیتی، ویژگی‌های فرآیندی، سیستم توزیع، اقتصادی، ارزش‌گذاری و مشخصه‌های هنری قابل دسته‌بندی است که در این میان با استفاده از روش تاپسیس بعد مشخصه‌های هنری از همه مهم‌تر شد و در مقایسه کل عوامل، مؤلفه اصالت فرش از همه عوامل مهم‌تر است. پیشنهاد می‌گردد در راستای حفظ اصالت فرش دستباف تلاش گردد که این امر از طریق طراحی و تولید فرش اصیل مطابق با نیازهای امروز مشتری و پیش‌بینی نیازهای آینده او قابل تحقق است.

tags: فرش دستباف|رضایت مشتری|استان چهارمحال و بختیاری|مشخصه‌های هنری|اصالت فرش ،