نویسندگان | علی یزدخواستی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی,پیمان دولتشاه |
---|---|
نشریه | فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین)ع( |
شماره صفحات | ۷۵ |
شماره مجلد | ۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
واجه شدن با این محیط رقابتی، زمینه را برای ایجاد افول شرکتها فراهم کرده است. ازآنجاکه منابع انسانی، نقش عمدهای در بهبود عملکرد و در نتیجه بقای شرکتها در شرایط بحرانی دارد، لذا این مقاله به دنبال شناسایی ابعاد جدیدی از راهبردهای منابع انسانی در مرحله افول شرکت هاست. جامعه آماری تحقیق، مدیران ارشد شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی هستند که دوره زمانی افول حداقل یک ساله را تجربه کردهاند. در این تحقیق از تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و برای انجام مصاحبهها روش گلوله برفی به کار گرفته شده است. همچنین باید خاطر نشان کرد که این تحقیق حاصل مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای از یازده مدیر ارشد شرکت های نمونه بوده است. نتایج نشان داد که راهبردهای منابع انسانی در زمان افول، 2 تم، 96 مؤلفه و 31 گویه می باشند و شامل: راهبرد سطح مدیر عامل، راهبرد سطح تیم مدیریت ارشد، راهبرد کاهش هزینه، راهبرد منابع انسانی نوآورانه، راهبرد تغییر فرهنگ و درنهایت راهبرد ابتکاری هستند. عنوان برخی تمها با ادبیات موضوع یکسان است، ولی زیرمؤلفهها و گویههای سازنده آن تاحدودی متفاوت میباشد. همچنین ورود تم راهبرد ابتکاری به ادبیات نیز از نوآوری های این پژوهش است.
tags: مرحله افول؛ راهبرد چرخش؛ راهبرد منابع انسانی؛ صنعت مواد غذای