نویسندگان | اسماعیل مزروعی نصرآبادی,الهام محمدی پور |
---|---|
نشریه | مدیریت سلامت |
شماره صفحات | ۹ |
شماره مجلد | ۲۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | SCOPUS ,ISC |
چکیده مقاله
مقدمه: امروزه در محیطهای پویا، اختلالات و خطرات بسیاری در زنجیره¬های تأمین ایجاد می¬شود که بر عملکرد و بهره وری سازمان تأثیر منفی می¬گذارد. در نتیجه شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای مدیریت و رفع آن ضروری است. این موضوع در زنجیره تأمین گردشگری سلامت نیز صادق است. لذا، هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل مفهومی از عوامل کلیدی موفقیت در زنجیره تأمین گردشگری سلامت به منظور بهبود تاب¬آوری است. روش¬ها: این پژوهش از نوع کاربردی بود که با روش ترکیبی (کیفی و کمی) در سال 1399 انجام شد. در مرحله اول عوامل کلیدی موفقیت از طریق مصاحبه با خبرگان زنجیره تأمین گردشگری سلامت بیمارستان آیت¬الله یثربی شناسایی و دسته-بندی گردید. درمرحله دوم هم اندیشی خبرگان تشکیل شد و مدل عوامل کلیدی موفقیت از طریق مدلسازی ساختاری- تفسیری طراحی شد. یافته¬ها: از نتایج مصاحبه با خبرگان 70 عامل کلیدی موفقیت بدست آمد که در قالب 12 دسته کلی طبقه¬بندی گردید. در نهایت از طریق اعضای هم اندیشی خبرگان، مدل عوامل کلیدی موفقیت مشخص گردید که عامل مدیریت محیطی دارای بیشترین اثر گذاری و عوامل انعطاف¬پذیری در زنجیره تأمین، مدیریت تأمینکنندگان، هماهنگی و همکاری در زنجیره تأمین و مدیریت موجودی دارای بیشترین اثرپذیری بودند. نتیجهگیری: بررسی عوامل کلیدی موفقیت زنجیره تأمین گردشگری سلامت برای کشورهایی که علاقهمند به بهبود تابآوری این صنعت بوده بسیار حائز اهمیت است. انتظار میرود نتایج این پژوهش بتواند به مدیران، سیاست¬گذاران و برنامه¬ریزان حوزه گردشگری سلامت در شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در سطح زنجیره تامین کمک نماید.
tags: زنجیره تأمین، تاب آوری، گردشگری سلامت، عوامل کلیدی موفقیت