نویسندگان | زهرا صادقی آرانی,مهدیه منعم زاده,اسماعیل مزروعی نصرآبادی |
---|---|
نشریه | کاشان شناسی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
علی رغم توسعه فناور ی های بانکداری باز در سال های اخیر ، اما هنوز استفاده از آن به اندازه توسعه فناوری های آن گسترش نیافته است. این پژوهش به بررسی تمایل به پذیرش بانک داری باز بر پایه مدل پذیرش فناوری ( TAM )، پرداخته است و با ایجاد توسه ی این مدل ، تأثیر عواملی همچون اینرسی مصرف کننده ، اجتناب از عدم اطمینان ، ریسک ادراک شده و تجربه ی مصرف قبلی بر تمایل به پذیرش بانک داری باز را مورد بررسی قرار داده است . جامعه آماری این پژوهش تمام استفاده کنندگان از خدمات بانک داری باز شعب بانک تجارت شهرستان کاشان بوده است . حجم نمونه بر اساس نرم افزار جی پاور 180 نفر در نظر گرفته شد و جهت اطمینان از نمونه گیری 251 پرسشنامه توزیع شد و با استفاده از ادبیات تحقیق پرسش نامه محقق ساخته ای تدوین شده است . پس از اطمینان از روایی و پایایی این پرسش نامه، داده ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس جمع آوری شدند. . نتایج نشان داد که متغیر های جدید مورد بررسی یعنی اینرسی مصرف کننده ، اجتناب از عدم اطمینان ، ریسک ادراک شده و تجربه ی مصرف قبلی بر تمایل به پذیرش بانک داری باز ، تأثیر مثبت و معنادار دارند . در نهایت ، پیشنهاداتی برای تسریع و بهبود فرایند پذیرش بانک داری باز در بانک تجارت کاشان بر اساس متغیرهای مورد بررسی ارائه شده است.
tags: اینرسی مصرفکننده، بانکداری باز، مدل پذیرش فناوری، رفتار مصرف کننده، بانک تجارت کاشان