نویسندگان | اسماعیل مزروعی نصرآبادی |
---|---|
نشریه | مدیریت اطلاعات سلامت |
شماره صفحات | ۷۹ |
شماره مجلد | ۱۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
مقدمه: در سالهای اخیر زنجیره تأمین گردشگری سلامت ایران با اختلالات متعددی روبرو شده است در نتیجه باید تاب آور باشد. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت تابآوری زنجیره تأمین گردشگری سلامت، دستهبندی آنها بر اساس مراحل تابآوری و ارائه مدل مفهومی آنها انجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع کیفی است و در 2 مرحله انجام شده است. در مرحله اول عوامل کلیدی موفقیت تابآوری زنجیره تأمین بر اساس مراحل 4 گانه تابآوری شناسایی و در مرحله دوم مدلی برای آنها ارائه شده است. مشارکت گنندگان در هر دو مرحله خبرگان هستند. شیوه نمونهگیری، هدفمند است که با روش گلوله برفی ادامه یافته است. تعداد مشارکتکنندگان در مراحل 1 و 2 به ترتیب 18 نفر و 10 نفر، شیوه گرداوری دادهها به ترتیب مصاحبههای نیمه ساختاریافته و رویکرد مدیریت تعاملی و شیوه تحلیل دادهها به ترتیب تحلیل تماتیک و نقشه شناختی فازی است. یافتهها: بر اساس مصاحبهها 67 عامل کلیدی موفقیت برای تابآوری شناسایی گردید که در قالب 20 مقوله دستهبندی شدند. نتایج نشان داد که آموزش، مدیریت اطلاعات و هماهنگی و همکاری دارای بیشترین اثرگذاری، مدیریت بازار، مدیریت ارتباط با تأمینکنندگان و طراحی زنجیره تأمین دارای بیشترین اثرپذیری و مدیریت ارتباط با تأمینکنندگان، هماهنگی و همکاری و توان برنامهریزی دارای بیشترین درجه مرکزیت هستند. نتیجهگیری: ارائه آموزشهای متناسب به ویژه در حوزههای مهارت حل مسئله و تصمیمگیری، کاهش عدم اطمینان در تصمیمات و رویکردهای دولتی، ارتقاء زیرساختها و نرمافزارهای اطلاعاتی و توسعه دانش بنیان از مهمترین راهکارهای تقویت تابآوری زنجیره تأمین گردشگری سلامت است.
tags: زنجیره تأمین گردشگری سلامت تابآوری توسعه دانشبنیان