نویسندگان | اسماعیل مزروعی نصرآبادی |
---|---|
نشریه | نشریه فرایند مدیریت و توسعه |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف: فناوریهای نسل 4 با کاربردها و مزایای گستردهای که دارند در حوزههای مختلف بکار گرفته شدهاند. این توسعه در بخش بهداشت و درمان نیز رخ داده است. توسعه به سمت بهداشت و درمان 4.0 نیازمند وجود شایستگیهای برجسته در مدیران است که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است. این تحقیق به منظور شناسایی شایستگیهای مدیران و مدلسازی آنها انجام شده است. طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این تحقیق در 2 مرحله کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق خبرگان دانشگاهی و بخش بهداشت و درمان هستند. شیوه نمونهگیری به صورت قضاوتی و گلوله برفی و حجم آن در مرحله اول 18 و در مرحله دوم 10 نفر است. ابزار گرداوری دادهها به ترتیب مصاحبههای نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته و شیوه تجزیهوتحلیل دادهها به ترتیب تحلیل تماتیک و مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر فازی است. یافته¬ها: نتایج مرحله اول بیانگر 36 شایستگی است که در قالب 10 شایستگی اصلی دستهبندی شدند. نتایج مرحله دوم تحقیق نشان داد شایستگیهای «مهارت فناورانه»، «دانش عمومی بهروز»، «ویژگیهای شخصیتی» و «مهارت فنی» بنیادیترین شایستگیها هستند. ارزش/ اصالت پژوهش: در این تحقیق برای اولین بار شایستگیهای مدیران بهداشت و درمان 4.0 بررسی گردید. 36 شایستگی شناسایی گردید که ۱۵ مورد آن برای اولین بار ارائه شده است. همچنین مدل ساختاری تفسیری شایستگیهای مدیران بهداشت و درمان 4.0 نیز برای اولین بار ارائه گردید. پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: به منظور ارتقاء شایستگیهای مدیران وجود آموزشهای ضمن خدمت، وجود سیستم مدیریت دانش،برگزاری دورههای حل مسئله و تصمیمگیری و ارتقاء سیستم مدیریت منابع انسانی توصیه میگردد.
tags: شایستگی، بهداشت و درمان 4.0، صنعت 4.0، مهارت، فناوری اطلاعات.