رزومه
QR


اسماعیل مزروعی نصرآبادی

اسماعیل مزروعی نصرآبادی

دانشیار

دانشکده: دانشکده علوم انسانی

گروه: مدیریت و اقتصاد

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۶۴

رزومه
QR
اسماعیل مزروعی نصرآبادی

دانشیار اسماعیل مزروعی نصرآبادی

دانشکده: دانشکده علوم انسانی - گروه: مدیریت و اقتصاد مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۶۴ |

My affiliation

استادیار، گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

Assistant Professor, Department of Business Administration Faculty of Financial Science, Management and Entrepreneurship, University of Kashan, Kashan, Iran

نمایش بیشتر

عوامل مؤثر بر تاب‌آوری مالی زنجیره تأمین گردشگری سلامت در شرایط بحران

نویسندگاناسماعیل مزروعی نصرآبادی,الهام محمدی پور
نشریهنشریه مدیریت بحران
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1402/11/21
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

بروز بحران‌های متعدد در زنجیره‌های تأمین، اهمیت تاب‌آوری مالی را افزایش داده است و این موضوع در زنجیره تأمین گردشگری سلامت نیز صدق می‌کند. شناسایی و مدل‌سازی عوامل مؤثر بر تاب‌آوری مالی زنجیره تأمین گردشگری سلامت، برای ارتقاء تاب‌آوری مالی ضروری است. تاکنون پژوهشی در این مورد انجام‌نشده است، درنتیجه هدف اصلی پژوهش شناسایی و مدل‌سازی عوامل مؤثر بر تاب‌آوری مالی زنجیره تأمین گردشگری سلامت ایران در شرایط بحران است. برای تحقق هدف پژوهش، در مرحله اول با رویکرد کیفی، عوامل مؤثر بر تاب‌آوری مالی از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با خبرگان زنجیره تأمین گردشگری سلامت شناسایی شد. شیوه نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی و حجم آن 25 نفر تعیین شد و به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل تماتیک استفاده شد. در مرحله دوم با رویکرد کمی و بهره‌گیری از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری فراگیر فازی، مدل روابط فی‌مابین عوامل ارائه شد. شیوه نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی و حجم آن 10 نفر تعیین شد. نتایج پژوهش بیانگر 33 عامل مؤثر بر تاب‌آوری مالی است که در قالب 12 دسته کلی طبقه‌بندی شدند. درنهایت مدل عوامل مؤثر مشخص شد که با توجه به آن «عامل تفکر مالی» دارای بیشترین اثرگذاری و عوامل «مدیریت بدهی»، «مدیریت ارتباط با مشتری»، «مدیریت موجودی»، «مدیریت تأمین‌کنندگان» و «مدیریت نقدینگی» دارای بیشترین اثرپذیری هستند.